
Burcu Karakaş Serbest gazeteci. Marmara Üniversitesi Siyaset Bilimi 
ve Uluslararası İlişkiler Bölümü’nden mezun oldu. Boston 
Üniversitesi’nde gazetecilik ve Ortadoğu üzerine aldığı yüksek lisans 
eğitimini, “Devlet Söyleminde Kürt Meselesi: Diyarbakır Askeri 
Cezaevi Üzerine Bir Çalışma” başlıklı teziyle tamamladı. Bir süre 
Washington’da yerel bir gazete için muhabirlik yaptı. Türkiye’de 2010 
yılında Milliyet gazetesinde başladığı mesleği, Ankara’da diplomasi 
muhabiri olarak sürdürdü. Açık Radyo’da insan hakkı ihlallerini konu 
alan “Şiddetimi Geri Alamam” programının ardından, Çiçek Tahaoğlu 
ile kadın ve LGBTİ haberlerini gündeme taşıdıkları “Cadı Postası”nı 
hazırlayıp sundu. 

“Manşetleri Gör Aklını Kaçırırsın” (İmge Kitabevi) ve Bawer Çakır ile 
kaleme aldığı “Erkeklik Ofsayta Düşünce” (İletişim Yayınları) adlı  
iki kitabı bulunuyor.

Halen Diken.com.tr ile Journo.com.tr sitelerinde haber ve söyleşileri 
yayınlanıyor. Medyascope.tv adresinde ise “Hak İhlalleri Karnesi” 
programına devam ediyor.

İstanbul Tabip Odası Yazılı Basın Haber Ödülü, Musa Anter ve Özgür 
Basın Şehitleri Jüri Özel Ödülü, Çağdaş Gazeteciler Derneği Röportaj 
Ödülü, Avrupa Birliği Araştırmacı Gazetecilik Genç Gazeteci Ödülü 
sahibi.



P24 Medya Kitaplığı

Yayın No 3

Yalan Dünya: 

Reytingler, Tıklar... 

Şimdi Reklamlar!

Burcu Karakaş

Kitap tasarımı

Bülent Erkmen

Baskı öncesi hazırlık

Barış Akkurt, Bek

1. Basım: Aralık 2016

Baskı ve Cilt:

MAS Matbaacılık San. ve Tic. A.Ş.

Hamidiye Mahallesi,

Soğuksu Caddesi 3

Kağıthane 34408 İstanbul

T: +90 212 294 10 00

F: +90 212 294 90 80

Matbaa Sertifika No: 12055

P24 MEDYA KİTAPLIĞI

Punto24 Bağımsız Gazetecilik Platformu

Sıraselviler Caddesi, 57/3 Taksim 

Beyoğlu 34433 İstanbul

e-posta: info@platform24.org

www.platform24.org

www.twitter.com/P24Punto24 

tr-tr.facebook.com/Punto24

Burcu Karakaş’ın bu çalışması, 

Objective Uluslararası Araştırmacı Gazetecilik 

Programı’nın bursuyla desteklenmiştir.

Burcu Karakaş

Yalan
Dünya: 
Reytingler, 
Tıklar ve 
Şimdi  
Reklamlar!



0
0

5

İÇ
İN

D
E

K
İL

E
R

Başlarken…

Türkiye’de medya, çetin günlerden geçiyor. 

2015, Türkiye için olduğu kadar basın için de 

oldukça zor bir yıldı. 2016 ise şimdiden basın 

özgürlüğü tarihine karanlık bir dönem olarak 

geçti. 15 Temmuz darbe girişiminin ardından 

Olağanüstü Hâl’in (OHÂL) ilan edilmesiyle medyaya 

yönelik baskılar hiç olmadığı kadar arttı. Medya 

kuruluşları bir bir kapandı, gazeteciler her geçen 

gün artan baskılar sonucu ya işsiz kaldı ya da 

daha fazla gazetecinin yolları adliye ve cezaevi 

koridorları ile kesişti. 

20 Temmuz’da ilan edilen OHÂL kararından bir 

hafta sonra “OHÂL Kapsamında Alınması Gereken 

Tedbirler İle Bazı Kurum Ve Kuruluşlara Dair 

Düzenleme Yapılması Hakkında Kanun Hükmünde 

Kararname” ile 3 haber ajansı, 16 televizyon, 

23 radyo, 45 gazete, 15 dergi, 29 yayınevi 

ve dağıtım kanalı olmak üzere 131 yayın 

organı kapatıldı.1 16 Ağustos 2016’da “terör 

propagandası” iddiasıyla Özgür Gündem gazetesi 

hakkında geçici kapatma kararı verildi. Eylül 

ayında 668 sayılı Kanun Hükmünde Kararname 

(KHK) ile aralarında İMC TV, Hayatın Sesi 

TV’nin de bulunduğu 12 televizyon kanalı ve 11 

radyo kanalının yayını durduruldu. Bu karardan 

yaklaşık bir ay sonra yayımlanan iki ayrı KHK 

ile Evrensel Kültür Dergisi, Yüksekova Haber, 

JİNHA ve Azadiya Welat gazetesinin de aralarında 

olduğu 10 gazete, 2 haber ajansı ve 3 dergi 

hakkında da kapatma kararı çıktı.2 Bu kanalların 

1 http://bianet.org/bianet/medya/177253-131-yayin-organi-kapatildi 

2 http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/turkiye/607682/12_TV__11_radyo_kanali_ kapa-

tildi.html 

Başlarken > 005

Gazeteler > 016

Gazete tirajlarında ilk 10 mecra > 017

Balya balya gazeteler… > 018

Zaman gazetesi ve tiraj şaibesi > 019

“Hürriyet’e reklam veremeyen mutsuz” > 022

Ocak-Haziran ayı net medya yatırımı > 024

“İlanlarımız tamamen kesildi” > 024

“Damadı küstürmeyelim” > 026

“Kendi yağımızla kavrulmaya çalışıyoruz” > 030

“Savunmamı beğenmese kaç gün ilan keseceklerdi?” > 031

“Siyasinin yüksek tonlu konuşması satışı etkiliyor” > 033

“Küçük gazetelerin yaşaması zorlaşıyor” > 034

En çok reklam alan ilk 10 mecra (Ocak-Haziran 2016) > 035

“Rakamlar güvensiz deme şansımız yok” > 035

“Tirajları denetleyecek sistem yok” > 037

Basın İlan Kurumu’ndan gelen cevaplar > 040

Devlet kurumlarına alınan gazeteler > 045

Televizyon > 048

Tüm gün reyting sıralaması (Eylül 2016) > 053

İkinci lige düşürülmüş gibi… > 054

En çok reklam alan ilk 10 mecra (Ocak-Haziran 2016) > 055

“Reklamlar olumsuz etkilendi” > 055

Net medya yatırımı (Ocak-Haziran 2016) > 057

İnternet > 058

“İnternetin iktisadını bilen yok” > 061

Kapı önüne bırakılan gazete gibi… > 062

En fazla trafiğe sahip haber siteleri (Eylül 2016) > 064

“Düğün dernek gibi reklam iptal ediliyor” > 064

“İnternette model kurulabilir” > 066



0
0

7

Dönemin Star Medya Grup Başkanı Mustafa 

Karaalioğlu, 2012 yılında kaleme aldığı “Reklam 

bütçeleriyle korunan eski medya düzeni” başlıklı 

yazısında, açıkça reklam verenleri adil olmamakla 

eleştirmişti. Türkiye’de reklam vermenin 

iktidar savaşının bir parçası olmak anlamına 

geldiğini söyleyen Karaalioğlu, reklam dağılımda 

adaletsizlik olduğunu savunarak bu düzenin 

sorgulanması gerektiğini şöyle belirtti:

“Tiraj ve reyting paylaşımı değişmiş ve 

eşitlenmiştir ama ülkenin güçlü reklam 

verenleri bilerek ve isteyerek eski 

medya düzenini korumak için değişimi 

ıskalamaktadırlar. Her şartta birbirine 

kenetlenen grupların sarsılmaz bir 

sınıf bilinci vardır. Varlıklarını kendi 

medyalarının varlığına bağlayan geleneksel 

ittifak düzenine sadakat politikası 

sergilenmektedir. İş dünyası, değişimi 

kabullenerek adil olmayı mı deneyecek, yoksa 

bir şey olmamış gibi eski düzeni finanse 

etmeye devam mı edecek?”4

Karaalioğlu, bu savlarının devamı niteliğinde 

ikinci bir yazı yazarak, reklam veren ile medya 

planlama ajanslarının medya kuruluşları arasında 

ayrımcılık yaptığını da iddia etti. AKP-Gülen 

cemaati ittifakının sürdüğü dönemlerde yazdığı 

ikinci bir yazıda, ayrımcılık olarak tanımladığı 

durumu bir örnekle açıklayacaktı:

“Sözgelimi, kıta Avrupa’sında pazardaki tiraj 

payı yüzde 9.4 olan bir gazete (Hürriyet) 

4 http://www.star.com.tr/yazar/reklam-butceleriyle-korunan-eski-medya-duzeni-

yazi-710609/ 

internet sitelerine de Bilgi Teknolojileri 

ve İletişim Kurumu tarafından erişim engeli 

getirildi. Ayrıca, Evrensel Basım Yayın’ın da 675 

sayılı KHK ile faaliyetleri engellendi. 

Gazeteciler, 31 Ekim sabahına ise Cumhuriyet 

gazetesine yönelik operasyon haberiyle uyandı. Söz 

konusu operasyon kapsamında “PKK/KCK ve FETÖ/PDY terör 

örgütlerine müzahir oldukları” iddiasıyla gözaltına 

alınan Cumhuriyet Genel Yayın Yönetmeni Murat 

Sabuncu, Yayın Danışmanı Kadri Gürsel, Cumhuriyet 

Vakfı Yönetim Kurulu üyeleri Musa Kart, Güray Öz, 

Mustafa Kemal Güngör, Hakan Kara, Önder Çelik, Bülent 

Utku ve Cumhuriyet Kitap Genel Yayın Yönetmeni Turhan 

Günay tutuklandı.3 Gazete yazarları Aydın Engin ve 

Hikmet Çetinkaya, adli kontrol şartıyla serbest 

bırakıldı. AKP hükümetine yakın olmayan, aksine 

gazeteciliğin esası gereği iktidarı rahatsız edecek 

şekilde yayın yapan basın kuruluşlarının seslerinin 

kısılmasıyla, tabiri caizse, meydan, büyük medya 

gruplarına ait yayın organlarına kaldı. 

Basına yönelik baskılar, gazetecilere yönelen 

tehditler, kapatılan medya kuruluşları, işsiz 

kalan basın emekçilerinin durumu, internet 

sitelerine getirilen yasaklar, buz dağının 

görünmeyen kısmı denilebilecek medya ekonomisinden 

ayrı düşünülemez. Elinizde tuttuğunuz kitap 

bu görünmeyen kısmını gündeme getirebilme 

temennisinden doğdu. Esas alınan reyting ya da 

tirajlar ne kadar gerçekçi? Rakamlar şişiriliyor 

mu? Reklam verenler bu rakamlara nasıl bakıyor? 

Reklam ya da ilan verilirken hangi kriterler 

gözetiliyor? Bu soruları muhataplarına yönelterek 

cevap alabilme umuduyla yola çıktık. 

3 http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/turkiye/626758/EGiLMEYiZ.html 

0
0

6



0
0

9

yayınlamıyorlar… Veya, falanca derneğin 

yöneticileri uhdelerindeki talebe yurtları 

için her gün 8-10 tane Diriliş Postası 

almak istiyorlar ve fakat filanca nüfuzlu 

kardeşimiz ‘Onlar mimli’ deyince siparişler 

anında iptal ediliyor.”6

“Havuz medyası” içinde yer alan Diriliş Postası 

gazetesinden gelen bu çıkış, ayrımcı olmakla 

suçlanan reklam dünyasının geldiği noktayı 

göstermesi açısından oldukça manidardı. İstanbul 

Bilgi Üniversitesi İletişim Fakültesi öğretim 

üyesi Güventürk Görgülü, “havuz medyası” 

olarak nitelendirilen medya kuruluşlarının 

Türkiye medyasının geneline verdiği zararın, iş 

dünyasından ayrı düşünülemeyeceği görüşünde. 

Görgülü, özellikle 2007 sonrası dönemde her 

sektörde olduğu gibi medya sektörünün de 

hükümetin rekabeti bozucu uygulamalarına 

maruz kaldığını, Uzan grubunun tasfiyesinden 

başlayarak TMSF’nin kullanıldığı operasyonlar 

ve piyasa koşulları içinde gerçekleşmeyen el 

değiştirmeler sonucu “havuz medyası” olarak 

nitelendirilen yapının ortaya çıktığını 

belirtiyor. Öte yandan, benzer bir durumun 

özelleştirme, yap-işlet yatırımları, kamu 

ihaleleri, TOKİ projeleri ve kamu kaynaklı 

her türlü fon aktarım mekanizmasında da 

görüldüğünü vurguluyor. Güventürk Görgülü, 

ticaret hayatı ve iş yaşamındaki rekabetin 

bozulmasından belirli şirket veya medya 

çalışanlarının değil, Türkiye genelinin büyük 

zarar gördüğünü vurguluyor: 

6 http://www.hurriyet.com.tr/bir-gazetenin-yandasiz-ama-reklam-alamiyoruz-

isyani-29967652 

reklam pastasının yüzde 36’sını alamamaktadır. 

Veyahut da tiraj pazar payı yüzde 21.2 olan 

bir gazete (Zaman) reklam pastasının yüzde 

6.5’una mahkum olmamaktadır.”5

Karaalioğlu’nun 2012’de tartışma yaratan bu 

sözlerinin ardından köprünün altından çok su 

aktı. Örnek vermek gerekirse, 28 Şubat 2015 

tarihinde yayın hayatına başlayan Diriliş 

Postası gazetesinin genel yayın yönetmeni 

Hakan Albayrak, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip 

Erdoğan ile AKP’ye yönelik eleştirileri 

nedeniyle ilan alamadıklarını dile getirdi. 

2 Eylül 2015 tarihinde kaleme aldığı “Ak 

Partili Kamuoyuna Duyuru: Hür Yandaşlığın 

Kalesi” başlıklı yazısında, okuyucularından 

Diriliş Postası’na gazeteyi satın alarak 

sahip çıkmalarını isteyen Albayrak, bayilerde 

gazeteyi bulamamaları ya da abonelikte 

yaşanan sıkıntılı durumlar halinde sabırlı 

olmalarını istedi. Aynı yazıda karşı karşıya 

kaldıkları ilan boykotunu ise şöyle anlattı:

“Açık konuşalım: Arada bir ‘çatlak 

ses’ çıkardığımız için camiamızın bazı 

unsurları tarafından fena halde boykot 

ediliyoruz. Reklam boykotu mesela. ‘Bunlara 

reklam verilmeyecek!’ değil sadece; 

bizim reklamlarımızın yayınlanmasını 

engelleyecek kadar abarttılar işi. 

Parayla reklam verdiğimiz popüler bir 

internet haber sitesine falanca nüfuzlu 

kardeşimizden bir ‘Höt!’ telefonu geliyor, 

adamların ödü kopuyor, bir daha reklamımızı 

5 http://www.star.com.tr/yazar/inkar-edilemez-reklam-gercekleri-yazi- 

712479/ 

0
0

8



0
1

1

yapıyı tamamen tasfiye ederek çevresinde 

kümelenmiş bir sermaye grubu yaratmak 

veya var olanları güçlendirmek için çok 

açık hamlelere girişti. ‘Yeni sermaye’ 

yaratma mekanizmasının sürdürülebilmesi 

için en önemli koşul basın kuruluşlarının 
yakın sermaye gruplarının kontrolüne 
aktarılması, aktarılamayanların da her 

türlü yolla kontrol altında tutulmasıydı. 

Bunun için de hemen her sektörde rekabeti 

bozucu her türlü adımı attı. Hem merkezi 

hem de yerel yönetimler tarafından 

gerçekleştirilen kamu ihaleleri, arazi 

tahsisleri, kentsel dönüşüm projeleri 

rekabet dışı yöntemlerle fon aktarmanın 

en önemli araçları hâline geldi. Keza 

TOKİ, Enerji Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı, 

Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme 

Bakanlıklarının bu alanda büyük güce 

sahip olduklarını biliyoruz.”

Görüşmeler sırasında ana akım medyada görev 

almış eski bir çalışanın “havuz medyası” için 

aktardığı, “Havuz medyasında çalışan biri, ‘Biz 

sadece kovayı tutuyoruz, musluk akıyor’ demişti. 

Sabah gazetesinin reklam servisinde çalışan bir 

başka kişi ise ‘Ense yapıyoruz, çaba harcamamıza 

gerek yok’ ifadesini kullanmıştı. Çok güzel 

bir sistem tutturdular, saadet zinciri gibi” 

ifadeleri de, Görgülü’nün aktardıklarını destekler 

nitelikte.

Bir yanda saadet zinciri işleyedursun, 

“musluktan aktığı” iddia edilen paralarla 

varlığını sürdüren sistemin devamlılığı kimi 

zaman meşruiyet ihtiyacı da doğuruyor. Sabah 

gazetesinin 28 Nisan 2016 tarihinde birinci 

“Türkiye’de işlerin AKP öncesinde de güllük 

gülistanlık olduğunu düşünmüyorum. Ana 

akım medyayı bırakmamın nedeni zaten bu 

grupların yönetim yapısıydı. Ancak şu anda 

gelinen nokta benim o zaman eleştirdiğim 

noktanın çok daha gerisinde. Siyasetin bu 

kadar baskın olmasının faturasını yalnız 

medya sektöründe değil, ülke olarak ödüyoruz, 

ödeyeceğiz. Ekonomik olarak Türkiye’nin 

önümüzdeki 20-30 yılı kaybettiğini 

düşünüyorum.”

Görgülü, Türkiye medyasının 2002 öncesi dönemde 

de gerek habercilik gerekse rekabet açısından 

çok parlak durumda olmadığını, ana akım medyaya 

yine oligopol bir yapının hâkim olduğunu 

düşünüyor. Ancak, 2002 öncesinde sistemin 

kendi içinde bir denge kurabildiği görüşünde. 

AKP iktidarında ise kamu ve özel sektörde 

işgücü içindeki rekabet sistemine müdahale 

edilmesiyle bu dengenin dahi kurulamaz hâle 

geldiğini dile getiriyor. AKP iktidarı öncesi 

ve sonrasının ayırt edici özelliklerini ise 

şöyle açıklıyor:

“2002 öncesi dönemde iktidara gelen 
çeşitli partilerle medya grupları 
arasında değişen dengeler tesis 
edilebiliyordu. Bu süreçte kimi 
zaman siyasetin kimi zaman medyanın 
ağırlığı artıyor, güç çeşitli siyasi 

partiler ve medya grupları arasında 

el değiştirebiliyordu. Bu nedenle kamu 

kaynaklarını kullanan gruplar da dönemden 

döneme farklılık gösterebiliyordu 2002 

sonrasında tek parti iktidarı eski 

0
1

0



0
1

3

Okunma ve izlenme verilerine ait şaibeler olduğu 

iddiası, Türkiye için hiç de yeni bir durum 

değil. Ancak bu konuda da Güventürk Görgülü’nün 

söyledikleri, mevcut durumun vehametini ortaya 

koyması açısından açıklayıcı. Görgülü, Mustafa 

Karaalioğlu’nun gazete satışları ve televizyon 

reytinglerinin belli bir seviyeye gelmesine rağmen 

reklam pastasından yeterince pay alamadıklarına 

yönelik yakınmasının ardından reyting sisteminde 

ve reklamların dağılımında ciddi değişiklikler 

yaşandığını dile getiriyor. Reklam verenlerin 

pazarlama faaliyetlerinden umdukları fayda ile 

hükümeti kızdırmama arasındaki denge arasında 

tercihlerini ikincisinden yana kullandıklarını 

düşünen Güventürk Görgülü, bu tercihin artık 

sponsorluk faaliyetleri ile sosyal sorumluluk 

projelerine bile sirayet etmesini, Turkcell’in ÇYDD 

ile gerçekleştirdiği “Kardelenler” projesinin 

iptali ve Turkcell yönetimi değiştikten sonra aynı 

fonların Ensar Vakfı gibi kuruluşlara aktarılması 

ile örneklendiriyor:

“Turkcell gibi büyük reklam verenlerin 
yönetimlerini el değiştirmesi de 
eklenince, reklam pastasının büyük payı 

gözle görünür bir şekilde havuz medyasına 

doğru akmaya başladı. Dikkat ederseniz 

yalnız basın ilanları ve TV reklamları 

değil, belediyelerin kontrolündeki açık 

hava mecraları hattâ internet reklam 

kanalları dahi şu anda büyük ölçüde 

hükümete yakın firmaların üzerinde.”

Üst düzey bir medya yöneticisinin, 

Halkbank’ın eski müdürü Süleyman Aslan’a 

“Maaşları ödeyemiyorum, oradan 2 milyon lira 

gönder. Reklam faturası keser gönderirim 

sayfasından A&G Araştırma Şirketi’nin 7 bölgede, 

44 ilde ve 22 bin 318 vatandaşla yüz yüze 

yaptığı “Medya Algıları Araştırması”nda, “En 

güvenilir”, “Manşeti en etkili gazete”, “Gündemi 

belirleyen gazete”, “En tarafsız gazete” 

seçildiklerini duyurmasının, bu ihtiyaçtan ileri 

geldiği söylenebilir.7 

	

Reklam dünyasının medyayla ilişkisinin, tiraj 

ve reytinglerden ayrı değerlendirilmesi 

mümkün değil. Sözcü gazetesi, 30 Nisan 2016 

tarihinde, “Sözcü’den Sabah’a hodri meydan” 

başlıklı duyurusunda, tiraj denetimleri 

yapılması için çağrıda bulunmuştu. 

Açıkladıkları satış rakamlarının tamamının 

bayi satışı olduğunu, “yandaş medya” 

gibi gazeteleri bedava dağıtmadıklarını, 

nüshalarını site önlerine, marketlere, 

akaryakıt istasyonlarına, otobüs duraklarına 

yığmadıklarını belirten gazete, haberde şu 

sözlerle Sabah gazetesine seslendi:

“İsterseniz sizinle, isterseniz bütün 

gazeteleri kapsayacak şekilde tiraj 

denetimine girelim. Biz hazırız. 

Gazetelerin bayi satışları tek tek 

belirlenip, kamuoyuna açıklansın. Hangi 

gazetenin balya balya yumurta kutusu 

olduğu ortaya çıksın! Bu denetim için 

devlet kurumlarıyla meslek örgütlerinden 

oluşan bağımsız bir heyet oluşturulsun. 

Belki o zaman yıllardır süren ‘şişirilmiş 

tiraj’ soygununa dur denilir.”8

7 http://www.sabah.com.tr/gundem/2016/04/30/adil-gur-anketlerle-oynuyor- 

dedirtmem 

8 http://www.sozcu.com.tr/2016/gundem/sozcuden-sabaha-hodri-meydan-1209204/ 

0
1

2



0
1

5

sana” dediği basına yansımıştı.9 CHP İstanbul 

Milletvekili Sezgin Tanrıkulu, dönemin 

Başbakan Yardımcısı Ali Babacan’a söz 

konusu iddiayı sormuştu. Soru önergesine 

verilen yanıtta, Halkbank’ın reklam ve ilan 

giderlerinin 2004’te 6 milyon lira iken 

2013’te 145 milyon liraya ulaştığı ortaya 

kondu.10 Ancak söz konusu miktarın hangi 

kurumlara ne kadar dağıtıldığı konusunda 

herhangi bir bilgi bulunmuyor. Yalnızca 

Halkbank değil, Türk Telekom, Emlak Konut ve 

Vakıfbank gibi kamu payı bulunan şirketlerin 

reklam veren olarak tercihlerini “havuz 

medyası”dan yana kullandıklarına dair başka 

haberler de basına yansımıştı.11

Bir diğer yandan ise yazılı basın, dünyanın 

her yerinde olduğu gibi Türkiye’de de reklam 

verenler için eski cazibesini korumuyor. 

İstanbul Bilgi Üniversitesi İletişim 

Fakültesi öğretim üyesi Prof. Dr. Aslı Tunç’a, 

Türkiye’de maddi açıdan zarar getiren bir 

sektör olmasına rağmen neden hâlâ kâğıda 

yatırım yapıldığını soruyorum. Bu soruya, 

gazetelerin iktidarla kurduğu ilişkiye işaret 

ederek yanıt veriyor:

“İdeolojik bir gücü elinde tutma 
isteği, yoksa kârlı bir şey değil tabii 
gazete kurmak… ‘Benim gazetem var, bunu 
yazarım’ diyor mesela. Kendi işlerine 

9 http://m.patronlardunyasi.com/haber/-2-milyon-yolla-ile-durmamis-kamuyu-Star-

a-baglamis/160250

10 http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/turkiye/81033/Halk_Bankasi_yandas_basini_

ihya_etmis.html 

11 http://t24.com.tr/haber/hukumete-yakin-gazetelere-kamudan-reklam-yagdi=264896 

yardım etmek için bir araç yani. Yoksa 
habercilik misyonuyla yapılmıyor. Pay 
veriliyor bunlara. Cumhurbaşkanı uçağına 

gidiyorsan istersen 5 bin sat. İktidara 

yakın sözü ve direkt ilişkisi olan bir 

gazetesin. Yeni Akit gibi bir paçavranın 

genel yayın yönetmeni cumhurbaşkanlığı 

uçağındaydı. Sosyal medyanın etkin 

kullanımı var bir de. Sadece tiraj değil 

buradaki güç.”

Reyting, tiraj ve tıklanma rakamları, sayısal 

veriler demek. Proje boyunca “şaibeli” 

bulunan verilerin “gerçek” rakamlarına 

ulaşmak mümkün değildi. Ancak medya sektöründe 

yer alan isimlere, ölçümleme sistemlerinin 

güvenilirliğini, Basın İlan Kurumu’ndan doğan 

sıkıntıları, siyasi baskıların reklam verenlerle 

ilişkilerini nasıl etkilediğini sorarak yol 

almaya çalıştık. OHÂL öncesi başladığımız 

çalışmadaki amacımız, medya ekonomisinin 

“olağan” hâlde bile normal işlemediğini 

ortaya koyabilmekti. Ortaya çıkan resim, maddi 

kaynakların dağılımı konusunda gerek toplumu 

gerekse kendini kandıran medya sektörünün 

bu kandırma halini içselleştirdiği oldu. 

Normalleşme adına bir beklentimiz olacaksa 

eğer hiç şüphesiz “yalan dünya” olarak 

tasvir edilebilecek bu düzenin sorgulanması 

şart. Bu noktada, şeffaflık talebinin bir 

“lüks” değil, “ihtiyaç” olduğunu bir kez daha 

hatırlatmakta fayda var. Kitabın medya ekonomisi 

ve ölçümlemeleri ekseninde temel sorunları 

tartışmaya açabilmesi umuduyla, iyi okumalar!

0
1

4



0
1

7

0
1

6

tablolara işaret ediyor. Basın İlan Kurumu’nu tiraj konusunda 

bilgilendiren gazeteler, bu rakama göre ilan alabiliyor. Hangi 

ilanın hangi gazetede yayımlanacağına dair mevzuat olduğunu 

belirten Basın İlan Kurumu eski yetkilisi, ibraz edilen 

rakamların kuruma ulaşana dek birçok kez elden geçirilmek 

durumunda kalındığına özellikle işaret ediyor:

“Gazeteci, ‘Şu kadar insan çalıştırdım, kâğıtçıdan şu 

kadar ton kağıt aldım, bu aldığım kağıdın şu kadarını 

kullandım, bayiye şu kadar gazete verdim’ diyor. Matbaadan 

baskı fişi alıyor. Bayi ise ‘Şu kadarını iade ettim’ 

deyip faturasını kestim diyor. Bunun gibi en az 10 işlem 

yapılıyor. Bu işlemler neticesinde icmal varakası Basın 

İlan Kurumu’na gidiyor. Bu kadar geniş bir yelpaze var.” 

Gazete tirajlarında ilk 10 mecra14

Hürriyet 339.690

Sabah 317.416

Sözcü 316.372

Posta 284.958

Habertürk 263.206

Milliyet 143.896

Türkiye 141.461

Fotomaç 138.114

Fanatik 113.260

Yeni Şafak 110.512

	

Yukarıda yer alan tirajlarda dikkat çeken ayrıntılardan 

biri, gazetelerin belirli aralıklarda yığılma göstermesi. 

Örneğin, 24-30 Ekim haftası 2016 tiraj sıralama listesinde, 

14 24-30 Ekim 2016 haftası medyatava.com verileri 

Gazeteler

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre, gazete ve dergi 

sayısı 2015 yılında 2014 yılına göre yüzde 4,5 azalarak 6 bin 802 

oldu. Gazete ve dergilerin tirajı ise 2015 yılında 2014 yılına 

göre yüzde 6,3 azaldı. 2015 yılında yayımlanan gazete ve dergilerin 

yıllık toplam tirajı 2 milyar 132 milyon 242 bin 338’i buldu ve 

bu rakamın yüzde 93,5’ini gazeteler oluşturdu. Gazetelerin yıllık 

tirajının yüzde 88,7‘si ise günlük gazetelere ait.12

	

Bir dönem Basın İlan Kurumu’nda çalışan bir yetkili, 

Türkiye’de sağlam tiraj rakamlarına ulaşmanın mümkün 

olmadığını söylüyor. Bayi satışı ile gazetelerin sunduğu 

rakamlar arasında uçurum olduğu görüşünde:

“Bazı gazeteler Basın İlan Kurumu’na ‘Abone sistemiyle 

gazete gönderiyorum’ diyor ama ne derece abonelere o günkü 

gazeteler ulaşıyor? Bunu ispat etmek mümkün değil. Bayilerin 

sayısıyla gazetelerin beyan ettiği sayılar arasında muazzam 

bir fark var. Türkiye’deki gazete istatistikleri alaşağı 

oldu. Zaman gazetesinin tirajının öyle olmadığı anlaşıldı ya 

da anlaşıldığı yeni görüldü. Dolayısıyla Türkiye’deki rakam 

da düştü. 4 milyon gazete okuyucusu var diyorduk, 3 milyona 

düştü birden. Nasıl oldu bu iş?”

Eski yetkili, gazeteler tarafından bayilerden aldıkları faturalarla 

her ay Basın İlan Kurumu’na sunulan satış rakamlarının, Yaysat ile 

Turkuvaz Dağıtım tarafından verilen rakamlarla karşılaştırılarak 

doğrulatılmaya çalışıldığını ifade ederek, “icmal varakası”13 adlı 

12 http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=21543 

13 “İcmal varakaları, ait olduğu aydaki kâğıt sarfiyatını, baskı miktarını ve 

saatini, satış ve iade adetlerini, abone miktarını, fikir işçisi kadrosunu ve 

bunlara ait ücret ödemelerini, vergi ve sigorta primleriyle ilgili tahakkuk 

işlemlerine ait belgelerin tarih ve numaraları ile bu Karar’da öngörülen 

diğer şartların gerçekleştirildiğini gösterir bilgileri kapsayacak şekilde 

düzenlenir.” http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2012/02/20120228-18.htm



0
1

9

0
1

8

Vatan gazetesi 103.763 satış rakamı ile 15. sırada 

bulunuyor. Vatan gazetesinden sonra 16. sırada bulunan 

Dünya gazetesinin tirajı ise 58 bin olarak gözüküyor. Dünya 

gazetesini izleyen ve tiraj listesinde ilk 20 içinde yer 

alan Cumhuriyet, Aydınlık, Yeni Çağ ve Diriliş Postası’nın 

da 50 bin civarında sattığını görüyoruz. Diğer aylara 

ait tiraj tablolarına bakıldığında da, bu sıralamada 

olduğu gibi, satış rakamlarının 100 binlerden birden bire 

50 binlere düştüğü görülüyor. Bir diğer deyişle, tiraj 

sıralamasında ilk 20’de bulunan gazetelerin 100 bin ile 

50 bin civarındaki satış aralıklarında yığılma gösterdiği 

görülüyor. 

	

Sıralamadaki tek tuhaflık, tiraj bantlarındaki yığılmalar 

da değil. Örneğin, Ocak-Temmuz 2016 tiraj tablolarında, 

Dünya gazetesinin 6 ay boyunca her ay 58 bin sattığını 

görüyoruz.15 Gazetenin tirajı, 6 aylık dönem boyunca bir tek 

sayı bile oynamamış. 

Balya balya gazeteler…

Reklamverenler Derneği’nden (RVD) Asaf Ardak’a göre, her 

şeyin bu kadar siyasallaştığı bir ortamda, Basın İlan 

Kurumu’na giden tirajların doğru olduğunu düşünmek mümkün 

değil. Tirajı 100 bin ve üzeri olan gazeteler için Basın 

İlan Kurumu’nun pek bir öneminin olmadığını ama küçük 

gazeteler için bu durumun hayati değerde olduğunu bir kez 

de kendisinden dinliyoruz. Tirajların şişirilmesi konusunda 

ise takım gazete alımlarına ve dağıtım şirketlerinin rolüne 

işaret ediyor:

“Takım gazete diye bir alışkanlık vardır. 

Bunu kamusal alanda düşünün, Ankara’da düşünün. 

Bankaları düşünün. Kamu otoritesi ‘Şu gazeteleri 

al’ deyince, o gazeteler binlerce alınıyor. Onları 

15 http://www.connectedvivaki.com/tag/tiraj/

tirajdan düşerseniz neyle karşılaşırsınız? 

Eskiden dağıtım şirketlerinin yapıları düzgündü. 

Kimse kimseyi kandıramazdı. Denetim vardı, 

araştırma vardı. Hiçbir şey kaçmazdı ama son 4-5 

senedir bununla oynanıyor. Büyük marketler, petrol 

zincirleri, birçok yerde balya balya gazete ile 

karşılaşıyorsunuz.” 

Zaman gazetesi ve tiraj şaibesi

Türkiye’de tiraj denilince ilk akla gelen mecra, 

kayyum atandıktan sonra kapatılan Zaman gazetesi 

oluyor. Cihan Haber Ajansı ile Zaman gazetesinde 

çeşitli pozisyonlarda görev almış bir isim, yazılı 

basın sektörünü uzun süre meşgul eden gazetenin tirajı 
konusundaki şaibelerin doğru olmadığını iddia ediyor.

Eski çalışan, Zaman gazetesinin ulaştığı en yüksek 

tirajın 1 milyon 150 bin olduğunu, ortalama 

tirajının ise 750 ila 800 bin civarında olduğunu 

söylüyor. Kayyum atandığı hafta 640 bine inen 

tirajın, 2016’nın Haziran ayında gerçekleşen 

görüşmemiz sırasında 2 bin 200 civarında olduğunu 

öğreniyorum. Yiğit Şardan’ın Zaman gazetesinin 

tirajının ölçülmediğini iddia ettiğini, bayi 

satışının 15-20 bin civarında olduğunu, aradaki 

farkın “sanal tiraj” olarak nitelendirdiğini ve 

fakat bu tanımın doğru olmadığını şöyle savunuyor:

“Kayyum el koyana kadar Zaman’ın tirajını, ABC’nin 

yan kuruluşu BPA denilen kuruluş denetliyordu. 

Toplu aboneleri denetliyordu. Ben kendime ait 

bir gazeteyi başka bir adrese yönlendirebilirim, 

önemli olan ücretinin ödenmesi ve gazetenin 

okura ulaşması. Bu açıdan bir problem yoktu. 

BPA tarafından denetlendiğimizi künyeden her 

gün ilan ediyorduk. Uluslararası bir kuruluştan 



0
2

1

0
2

0

bahsediyoruz. Zaman’ın bir eksiği varsa bu şirket 

isminin kullanılmasına müsaade edebilir mi? 

Gelişigüzel abone bilgileri alıp telefon açıyordu. 

Bu tamamen abone ile onun arasında bir şeydi, biz 

müdahil olamıyorduk. Bayi denetimleri yapıyordu 

ve 6 ayda bir sitesinden rapor açıklıyordu. Bayi 

satışına karşılık Zaman’ın tıpkı dünyada olduğu 

gibi, iş yerine, evine, yazlığına insanlar adresine 

istiyorsa dağıtım sistemi vardı. Yaysat ve 

Turkuvaz, bayilere dağıtım yapıyor. Zaman gazetesi 

bu modeli biraz daha ileriye götürdü. İllerde ana 

bayiden gazeteyi alıp evlere ve iş yerlerine kurye 

mantığıyla bırakacak bir sistem geliştirdi. Bu, 

1986’dan beri Zaman’ın günden güne geliştirdiği 

bir abonelik sistemi. Sadece büfelerden alınacak 

diyorsunuz, nasıl belirliyorsunuz bunu? Bu bir 

tekelcilik değil mi? Siz aboneleri reddedince 

hakikat ortadan kalkmıyor. Burada gerçek bir abone, 

gerçek bir ödeme var. Bize bu hizmeti verecek 

şirket ay sonunda fatura kesiyor ve biz ayrıca 

onun da payını ödüyoruz. Hürriyet’in ya da Sabah’ın 

şu an bayiden 300 bin sattığını mı zannediyoruz? 

Hayır. Adrese bırakılan Zaman dışında da gazeteler 

var. Marketlerde, benzin istasyonlarında bedava 

dağıtılan gazeteler de var.”

Tirajın sadece “büfelerden alınan gazetelerden ibaret” 

olmaması gerektiğini savunsa da, RVD temsilcisi Asaf 

Ardak, tiraj kelimesinin dünyaca kabul görmüş tanımını 

hatırlatıyor:

“Kendi iradenle kendi paranı ödeyip satın aldığın 

yayın.”

Asaf Ardak ayrıca, Zaman gazetesine ait tirajların yıllarca 

tartışma konusu hâline geldiğini, bu tartışmaların 

sonrasında ölçüm, tiraj, raporlama gibi işlemlerin tek çatı 

altında gerçekleştiği IAA (Uluslararası Reklamcılık Derneği) 

yapısının bozulduğunu da ekliyor.16

İstanbul Bilgi Üniversitesi İletişim Fakültesi öğretim 

üyesi Prof. Dr. Aslı Tunç’un da tiraj konusunda bilerek ya 

da bilmeyerek kafa karışıklığı yaratılmasına itirazı var. 

Tunç aynı zamanda, gazete tirajlarının nasıl şişirildiğinin 

yakın zamanda Gülen cemaatinin medya ayağına yönelik 

haberlerde ortaya çıktığını düşünüyor.17 Prof. Tunç’un 

tiraj konusundaki itirazı sadece gazetelerin şişirilen 

tirajlarına yönelik değil. Tunç’a göre, spor basınına ait 

satış rakamlarının tiraj sıralamalarına dahil edilmesi bile 

başlı başına bir şaibe:

“Tirajın tanımı gereği dünyanın hiçbir yerinde böyle 

bir şey olamaz. Cebinizden para verip satın almanız 

gerekiyor. Metrobüste bulduğunuz gazeteyi de okursunuz 

ama sonuçta ona karşı bir bağlılığım olduğu anlamına 

gelmez. Cemaat zihniyetiyle hareket etmişler. ‘Biz sana 

bedava sağlarız, sen oku. Biz de bunu tirajdan sayalım’ 

16 “Tiraj denetimi sağlayan ABC Türkiye’nin Yönetim Kurulu Başkanı Yiğit 

Şardan, Zaman gazetesinin denetim standartlarına uymadığı için yönetim kurulu 

üyeliğinin düştüğünü şöyle açıklamıştı: “Türkiye’de ABC üyesi 12 gazete, 73 

dergi bütün bu denetim kurallarına uyum sağlarken, gerekli belgeleri verirken, 

imzasıyla parçası olduğu sözleşmenin gereklerini yerine getirmede Zaman 

gazetesi başarılı olamadı. Bu belgeleri verebileceklerini iddia ederlerse 

ABC’ye başvururlar, denetim şirketi devreye girer, tirajları onaylanırsa da 

yönetim kurulu üyeliğini yeniden kazanırlar.”

17 “Basın İlan Kurumu (BİK) Kontrol Kurulu, Ocak 2014 ile Mart 2015 tarihleri 

arasındaki Zaman gazetesinin tirajını denetleyerek, abone olduğu iddia edilen 

kişilerin karşılığının olmadığını tespit etti. BİK, Zaman gazetesinin 50 binin 

altında satan gazeteler arasına aldı. Kurul; Zaman gazetesinin reklam payını 

da buna göre tekrar belirledi. BİK Kontrol Kurulu’nun raporunda; gazetenin 

daha önceden haksız olarak aldığı 3 milyon 500 bin TL’lik ilan gelirinin 

bundan sonra yayınlanacak ilanlara mahsup edilmesine karar verdi.”  

http://www.sabah.com.tr/gundem/2015/10/13/zaman-gazetesinin-tiraji-sahte-cikti



0
2

3

0
2

2

demişler. Yok böyle bir şey! Spor gazetelerinin tiraj 

listesinde yer alması da Türkiye’nin curcunasının bir 

parçası… Bence olmaması gerekir. Spor basını farklıdır. 

Çok sattıkları için oraya dahil ediyoruz. Onları 

çıkardığında iyice düşecek, rezalet yani. Tirajları 

şişirmek için onlara da gazete muamelesi yapılıyor.”

“Hürriyet’e reklam veremeyen mutsuz”

İsmini vermek istemeyen eski Hürriyet çalışanına göre, 

Hürriyet’te görünmek istemediği için çekilmek durumunda 

kalan şirketler var. Özellikle bölge reklam eklerinde 

çalışanlardan duyduğu üzere, ilan çekmek durumunda kalan 

KOBİ’lerin oldukça maddi zarara uğradığını savunan gazeteci, 

ilan vermeme konusundaki uyarıların İç Anadolu ve Karadeniz 

bölgelerinde yoğunlaştığını ifade ediyor:

“Hürriyet’e reklam veremedikleri için mutsuzlar. 

Tüketen kitleye ulaşmak için Hürriyet ya da benzer 

mecralara reklam vermek zorundasın. AKP iktidarındaki 

fark, her kuruma damgasını vurmasını istemek… Kaleler 

eksik kalsın istenmiyor. Kale alınamayınca maddi 

olarak zayıflatma yoluna başvuruluyor. Kanaltürk’ten 

bir arkadaşımız arayıp söylemişti, ‘Bize reklam veren 

bir şirkete vergi müfettişleri gitti’ diye… Onların 

başına geldiği zaman biz inanmamıştık. Kanaltürk’e 

reklam veren bir şirketin kapısına vergi müfettişleri 

gitti. Sonra iş büyüdü ve reklam verenler ciddi 

korkmaya başladılar. O dönem merkez medya Ankara’nın 

gözünde henüz marjinalleşmemişti. Bazı şirketlere 

baskılar gelmeye başladığını öğrenmiştik.”18

18 Eski Hürriyet çalışanı, zamanında bir siyasi ile arasında geçen diyaloğu ise 

şöyle aktarıyor: “AKP’nin çok etkili bir ismi, ‘Radikal’de 3 Ocak sayfa 12’deki 

haber bizi çok üzdü’ dedi. ‘Tek tek not mu alıyorsunuz, etimiz ne budumuz ne’ 

dedim. ‘Sözcü okuyanın bana oy verme ihtimali yok, sizi okuyanın var’ dedi. Not 

aldım baktım ve gerçekten canlarını sıkacak haberlerdi ama siyasi haber değildi.”

Uzun yıllar ana akım medyada reklam grup başkanlığı 

yapmış bir isim ise bazı mecraların elinde tuttuğu 

tekelin ne olursa olsun kırılamadığını ifade ediyor. 

Bu ifadesine örnek olarak da, Hürriyet’i veriyor. Reklam 

dışında, seri ilan, vefat ilanları ve insan kaynakları 

ilanlarının da ciddi gelir sağladığını ve Hürriyet’in 

bu alanlarda hâlen birinciliği elden bırakmadığını 

belirtiyor.

Bugünkü medya düzeninde hiçbir şeyin yerinde durmadığını 

ve sistemin devamlı olarak değiştiğini vurgulayan eski 

yetkilinin, içeriğin hâlen çok önemli olduğuna dair 

inancı tam. Bir gazetenin içinde çeşitli ilgi alanları 

olduğunu, doğru kişilere doğru ilgi alanlarının sunmanın 

önemli olduğunu ve bu konuda muhakkak yaratıcı olunması 

gerektiğini dile getiriyor. “Havuz medyası” gibi içerik 

açısından özgün olmayan yayınlara ise devlet kurumlarından 

para akışı sağlandığını ve reklam verenin de farklı 

nedenlerle o mecraları tercih ettiğini söylüyor. Gazete 

tirajlarının gittikçe düşüyor olmasına ilişkin ise şu notu 

düşüyor:

“Tirajlar düştü diyorlar. Diyelim 350 bin satıyor. 

350 bin okuru çöpe mi atacaksın? Bugün bir okura 

kahvede oturduğunda bütün bilgilere bir hamlede 

ulaşıp bilgi sahibi olmak yetiyorsa ve bu insanlar 

bugün varsa 10 sene sonra da var. Gazete varsın 

az satsın ama bulunsun. Vitrinde görülmesi önemli. 

Tabela asmak gibi bir şey. Reklamın iyisi kötüsü 

olmaz.”

Erişim ve okunurluk rakamlarının tirajdan daha 

önemli olduğunu düşünen bir eski reklam grup başkanı, 

araştırmaların önemine dikkati çekiyor. “Benim zamanımda 

BİAK, BİAK’tı. Bugün her şey kontrol edilebiliyor” diyerek 

bugün yapılan araştırmalar konusundaki şüphelerini ortaya 

koyuyor.



0
2

5

0
2

4

Ocak-Haziran ayı net medya yatırımı19 

Hürriyet  140,000,000 TL

Sabah  75,000,000 TL

Posta   45,000,000 TL

Habertürk   28,000,000 TL

Sözcü    25,000,000 TL

Milliyet     21,000,000 TL

Yeni Şafak     12,500,000 TL

Star     12,000,000 TL

Akşam     10,500,000 TL

Türkiye       5,000,000 TL

“İlanlarımız tamamen kesildi”

Birgün gazetesinden Ümit Bektaş, tirajların genelde siyasi 

atmosfere göre dönem dönem değiştiğini, bir hafta düşse 

diğer hafta yükseldiğini ancak artık böyle bir değişimin 

bile yaşanmadığını ifade ediyor.20 Birgün’ün tirajında 

ciddi bir düşüş yaşandığını dile getiren Bektaş, kâğıdın 

aksine gazetenin internet sitesinin oldukça tıklandığını 

anlatıyor. Gün içerisinde sayfa görüntüleme sayısının 350-

400 bin civarında olduğunu, bu rakamın hafta içerisinde 

700-800 binlere çıktığını söylüyor. İnternet sitesinde 

sadece Google reklamlarının olduğunu anlatan Bektaş, 

gazeteye ilan alırken yaşadıkları sıkıntıları sıralıyor:

“Hiçbir zaman reklam tarafından iyi olmadık. Dönem 

dönem Gezi’den sonra siyasi atmosferin normalleştiği 

zamanlarda reklam girişi daha iyi oldu ama şu an ciddi 

19 Bir kurumsal kaynaktan alınmıştır.

20 Ümit Bektaş, Ocak ayında yaptığımız görüşme sırasında Birgün gazetesinin 

tirajının 25 bin olduğunu aktarmıştı. 

sıkıntı yaşıyoruz. Basılı gazetenin reklam tarafında  

2 kişi çalışıyordu, orayı 1’e düşürmeyi planlıyoruz 

çünkü hiç ilan gelmiyor. En azından daha önce 

çalıştığımız 3-4 ajans vardı, büyük reklam 

kampanyaları olduğunda bize de düşüyordu. Artık onlar 

bile düşmüyor. Türkiye çapında çok büyük reklam 

girdiğinde bize geliyordu ancak şu an onlar da 

kesildi. İlan, gazetede tamamen kesildi.”

Bektaş öte yandan, Basın İlan Kurumu’nun kendileri 

için oldukça önemli bir maddi gelir kaynağı olduğuna 

dikkati çekiyor. Ancak 2015 yılı, Basın İlan Kurumu’ndan 

aldıkları para açısından facia olarak geçmiş. Gazetenin 

kurulduğu yıldan bu yana Kurum ile bu denli bir sıkıntı 

yaşamadıklarını, ilk defa 31 Aralık 2015 tarihi itibariyle 

almaları gereken 766 bin liranın sıfırlandığını söylüyor. 

Basın İlan Kurumu’ndan gelen listede Birgün gazetesinin 

karşısına, “Alması gereken ama eksik” notu düşüldüğünü 

anlatıyor. Gazetenin ekonomik sıkıntı içinde olduğunu 

vurgulayan Bektaş, Birgün’ün gelir kaleminde yaklaşık 

olarak yüzde 40’lık paya sahip olan Basın İlan Kurumu ile 

yaşadıklarını özetliyor:

“Her sene sonunda telafi ederek alıyorduk ama bu 

seneyi eksiyle kapattık. Biz 2015’i tirajımız 25 

binin üstündeyken eksiyle kapattık ama adını bile 

bilmediğimiz gazeteler artıyla kapattı. Patronun, 

finansörün olmadığı gazetelerin şansı yok. Tirajımızı 

iki katına da çıkarsak devletten hakkımız olanı 

alamayacağımızı biliyoruz.”

Birgün gibi küçük ve iktidar borazanı olmayan gazeteler 

için ilan gelirlerinin yanı sıra abonelik sistemi de başka 

sıkıntılara neden oluyor. Gazete dağıtımının Turkuvaz 

ve Yaysat olmak üzere iki şirketin elinde bulunduğunu 

hatırlatan Bektaş, abonelik sisteminin aşırı masraflı 

olmasının yanında tıkır tıkır işlemediğine dikkati çekiyor. 



0
2

7

0
2

6

Gazetenin artık satmadığını ve gazete satışlarının ekonomik 

sıkıntı içinde sürdürülebilir olmadığını söyleyen Ümit 

Bektaş, Birgün olarak internete ağırlık vereceklerini 

söylüyor.21 İnternete ağırlık vermeleri ile birlikte içerik 

değişikliğine de gideceklerini ifade eden Bektaş, çalışan 

sayısında azalma yaşanacağını da ifade ediyor. 

Muhalif çizgideki gazetelerin ekonomik olarak oldukça 

zor bir süreçten geçtiğini vurgulayan Bektaş, bu anlamda 

2015 yılının bir kırılma yılı olduğunu düşünüyor. Birgün 

gazetesinin bu kırılmadan nasıl etkilendiğini anlatmak için 

şu örneği veriyor:

“Türkiye’de ne yazık ki her işletmenin devlete vergi 

borcu vardır. Birgün’ün de borcu var. Kasamıza ne zaman 

para girse aynı gün içerisinde icralar gelmeye başladı. 

Basın İlan Kurumu gelirimizi engelledi ama aynı zamanda 

başka yerden gelirimiz olacağı gün de hesaplarımıza 

haciz koyuldu. 2015 yılında hesabımıza en yüksek 

rakamların yattığı gün vergi dairesi haciz koydu.  

O paraların hepsini çektiler. Bu, ‘Sizi yaşatmayacağız’ 

demek. Bütün gelirler dibe vurdu. ‘Neden haciz koydunuz’ 

dediğimizde, ‘Yapabileceğimiz bir şey yok’ dendi.” 

“Damadı küstürmeyelim”

Cumhuriyet gazetesinin reklamdan sorumlu icra kurulu 

danışmanlığı görevini yürüten Ayşe Sözeri Cemal’e 2016 

yılında reklam verenler açısından gazetelerin ne ifade 

ettiğini soruyorum. Reklam verenin verdiği ilandan 

21 Birgün gazetesi yaptığımız görüşme sırasında bir kampanya başlatacaklarından 

bahsetmişti. Bu görüşmede, “Bundan sonra sırtımızı okurlarımıza yaslayacağız. 

Hakkımız olan devletten almamız gereken reklam gelirlerini bile alamıyorsak 

okur sahip çıkmalı. Okurla formülasyon geliştirilmeli, yoksa muhalif gazetelerin 

şansı yok” demelerinin ardından, 1 Şubat 2016’da birinci sayfasından yayımladığı 

çağrı ile “üye destekçi kampanyası” başlattı. 

sonuç alabildiği için hâlâ gazete mecrasından vazgeçmek 

istemediğini söylüyor. Siyasi sebeplerle bazı medya 

mecralarına ilan ya da reklam vermekten çekinen şirketlerin 

günün sonunda mesajını iletebileceği kesimin bu kuruluşları 

takip ediyor olması nedeniyle uzak kalamadığını düşünüyor:

“Politik nedenlerle Doğan grubunu belli bir yere 

konumlandırdığı için Hürriyet’e reklam veren bile 

bugünlerde düşünüyor. Örneğin, Hürriyet’in okuru 

çeşitlidir ve içinde AKP okuru da vardır. Tüketime 

açık bir kitlesi var. Bir kampanya düşünelim. Normal 

şartlar altında Hürriyet’e 3, Sabah’a 1 vermesi 

gerekirken çoğu zaman özellikle de inşaat sektöründeki 

ilanlarda aynı dağılımı görüyoruz. Tayyip Erdoğan’ın 

yanındaki kesimin, ‘Aman, damadı da küstürmeyelim’, ‘Onun 

gözüne girelim’ gibi kaygıları oluyor.” 

Cemal, çoğu gazetenin tirajlarını şişirdiğini ve fakat 

şişirilen tirajların çok büyük bir sorun teşkil etmediğini 

düşünüyor. Bazı gazetelerin çeşitli mecralarda bedava 

dağıtılmasının gazetelerin kendi sorunu olduğunu savunan 

Cemal, reklam verenin işini garantiye aldığını düşünüyor:

“Bedava dağıtım belli yerlerde yoğunlaşıyor. Örneğin, 

Türkiye çapında bir araştırma yapıldığında Kemer 

Country evlerine bir anketörün gitme ihtimali çok 

az. Gazetelerin sıralamadaki yeri belli. Bazıları 

okunmuyor olsa bile geneldeki değerlendirmeyi bozmaz.”

Öte yandan Cemal, reklam ve ilan pazarında özellikle son bir 

yılda çok ciddi kırılmalar yaşandığı ve esasen bu durumun 

en önemli sorun olduğu görüşünde. Reklam verenlerin, “Ona 

vermedi, şuna verdi” gibi söylemler nedeniyle bezdiğini 

ifade ediyor. Baskı hissettiği için gazetelere ilan vermeyi 

tamamen bırakan şirketlerin olduğunu vurgulayan Cemal, 

reklam verenlere, “Neden ona destek oluyorsun” gibi sorular 

yöneltilebildiğini dile getiriyor:



0
2

9

0
2

8

“Televizyon ve dijitalde reklam kaybolabiliyor. Burada 

çok büyük bir baskı hissetmiyor. Ancak gazete 24 saat 

kâğıdın üzerinde, renkli, kocaman… Kampanya zaten 

en az yarım sayfadır, kaçar tarafı yok. Gazeteler 

diğer mecralara göre en siyasi organlar. Independent 

gazetesinin tamamen internet mecrasına geçmesi gibi 

durumları Türkiye’de de göreceğiz gelecekte ama 

geciktirmek için elimizden geleni yapıyoruz. Neden? 

Çünkü para hâlen gazeteden kazanılıyor.”

Gazetelerin salt tirajlarına değil, okur katsayılarına da 

bakılması gerektiğini söyleyen Cemal, halen çalışmakta 

olduğu Cumhuriyet gazetesinden örnek veriyor. Tirajı 50 bin 

civarında olan gazetenin okur erişiminin yaklaşık olarak 

400 bin civarında olduğunu ifade ediyor. Türkiye gibi 

ülkelerde okur katsayısının yüksek olduğunu ifade eden Ayşe 

Sözeri Cemal, uzun süredir ilan sektöründe bulunan bir isim 

olarak şu notları aktarıyor:

“Batı’da yoktur böyle bir şey, aldığınız gazete 

sizindir. Bizde gazete atılmaz, paylaşılır. Giderek 

düşmüş olsa da hâlen ciddi bir paylaşım söz konusu. 

Gazete okuma süreleri de Türkiye’de çok uzun. Biz ona 

para verdiğimiz için sonuna kadar okumak isteriz. Bunu 

araştırmalar da gösteriyor.”

Reklam verenler üzerindeki baskının özellikle son 

dönemde oldukça arttığını savunan Cemal, “Ben buradan 

sonuç alıyorum” diyen markaya, reklam ya da ilan vermek 

istememesine rağmen “Öbürlerini de dene” denildiğini ve bu 

durumun reklam endüstrisinin çalışma dinamiğine aykırı bir 

işleyiş olduğunu aktarıyor: 

“Reklam veren sonucunu almadığı hiçbir şeyi yapmaz, 

yapmamalıdır da. Mesajını iletmesi önemli. Çalışma 

dinamiğinin dışında hareket ettiğinizde her şey çorba 

oluyor. Mesela Turkcell, bir kamu şirketi gibi hareket 

etmeye başladı. Vodafone ise özgürce tüm mecraları 

kullanıyor. Bu noktada kırılmalar yaşanabilir. Böyle 

gitmez. Yandaşa verdiği ilanın karşılığı yok. Reklam 

veren mecraya reklam vermekle çok şey kazanacağını 

düşünebiliyor. ‘Orada da bulunsun’ düşüncesi oluyor. 

Bulunduğu yeri korumak için reklam veriyor.”

Cumhuriyet gazetesinde ekonomik sıkıntı yaşadıklarını 

dile getiren Cemal, 2015 yılında işe başladığında reklam 

verenlerin tavrında henüz bir değişiklik olmadığını 

söylüyor. Erdem Gül ve Can Dündar’ın tutuklanmasından 

kısa bir süre önce gazeteye yönelik baskıların oldukça 

arttığını ifade ederek, korkan, tedirgin olan ya da 

risk almak istemeyen birçok reklam verenin oto sansür 

uyguladığını anlatıyor. Reklam verenlerin küçük bütçelerle 

kâğıdın yerine gazetenin internet sitesini tercih ettiğini 

aktarıyor. Medya planlama ajanslarının da gazetelerdense 

televizyon kanalları ile dijital mecraları daha çok sever 

olduğunu, bu durumun sebeplerinden birinin yazılı basından 

aldıkları düşük komisyonlar olduğunu dile getiriyor:

“Daha önce basının bir mecra olarak önemi, ağırlığı 

çok daha fazlaydı. Kâğıdın bir maliyeti var. Gazetede 

bastığınız her sayfanın sorumluluğunu taşıyorsunuz. Hep 

bir muhakeme yapmak zorundasınız, fizibilite hesabı 

var. Dijitale giden şirketleri Cumhuriyet’te fazlasıyla 

yaşıyorum. ‘Aman dijitalde birkaç bir şey verelim, 

göze çarpmayalım’, ‘Ekiniz var mı, ek çıkartın. Ekte 

bir şeyler yapalım’ diyenler oluyor. Gazeteye vermesi 

gereken kampanyalarda, reklam verenin tutumu bu. 

Önümüzdeki dönemde e-gazeteyi canlandırmak istiyoruz. 

Üniversite öğrencilerine ücretsiz yapacağız.”22 

22 “19 Mayıs’tan itibaren 1 ay boyunca başvuru formunu dolduran ilk 3.000 

üniversite öğrencisi tüm gençlerimize 1 yıllık Cumhuriyet e-gazete üyeliği 

ücretsiz.” http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/turkiye/536041/Universite_

ogrencilerine_Cumhuriyet_1_yil_ucretsiz..._Hemen_abone_ol.html 



0
3

1

0
3

0

“Dağıtım, şirketlerin politikaları nedeniyle çok 

masraflı bir iş, o yüzden kendimiz dağıtmaya 

çalışıyoruz, bu da epey zor oluyor elbette. Mümkün 

mertebe abone sistemine yönelmeye çalışıyoruz ancak 

onun da komisyonların yüksekliği, zamanında okuyucunun 

eline ulaşmaması gibi ayrı zorlukları var. Sonuçta 

kendi yağımızla kavrulmaya ve kendi emeğimizle 

dağıtmaya çalışıyoruz ancak bunun sonucu Türkiye 

çapında bir dağıtım ağından mahrum olmak anlamına 

geliyor.”

“Savunmamı beğenmese kaç gün ilan keseceklerdi?”

Evrensel gazetesinin yayın yönetmeni Fatih Polat, 

tirajlarının 5 bin 500 ile 6 bin arasında değiştiğini 

söylüyor. Basın İlan Kurumu’nun eşitsiz bir dağılım 

sergilediğini anlatan Polat’a göre, “muhalif” gazetelerin 

çok sıkı denetlenmesine karşı aynı titizlik iktidarı 

destekleyen gazeteler için uygulanmıyor. Basın İlan 

Kurumu’nun bir mahkeme gibi hareket ederek ilan kesme 

uygulamalarında bulunduğunu dile getiren Fatih Polat, 

Evrensel gazetesine Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’a 

hakaret iddiasıyla iki kez, İHH’nın şikayeti üzerine İHH 

ile ilgili bir haberden ötürü de bir kez ilan kesme cezası 

verildiğini anlatıyor.

“Devletin mahkemelerinde dava bile açılmamış 

olan bir haber ile ilgili Basın İlan Kurumu 

tarafından bir anlamda yargılanıp ceza alıyorsunuz. 

8 Eylül 2015 günü Erdoğan’ın fotoğrafını da 

kullandığımız ‘Tek adam çok ölüm’ başlıklı bir 

manşetle çıkmıştık. Erdoğan’ın Dağlıca’nın ardından 

‘400 vekil verilseydi bunlar olmazdı’ sözlerine 

de yer vermiştik manşetin alt başlığında. Bu 

haberimiz nedeniyle mahkemede dava açılmadı. 

Ancak Basın İlan Kurumu Genel Müdürlüğü, 

Erdoğan’ın avukatının şikâyetiyle gazetemizin 

“Kendi yağımızla kavrulmaya çalışıyoruz”

Agos Genel Yayın Yönetmeni Yetvart Danzikyan, “bir kısım 

medyada” tirajların şişirildiği konusunda duyumlar 

aldıklarını fakat şişirilmiş tirajların kendilerini 

ilk aşamada etkilemediğini dile getiriyor. Basın İlan 

Kurumu’ndan ilan alamadıklarını ifade eden Danzikyan, bu 

durumun tüm azınlık gazeteleri için geçerli olduğunu şöyle 

anlatıyor:

“Basın İlan Kurumu Genel Kurulu’nda azınlık 

gazetelerine 2013 ve 2014 yılında bir ödenek ayrılması 

kararı verilmiş ancak bu, kurul üyelerinin iki dudağı 

arasında. Bu durum sadece bizi değil, Marmara, Jamanak, 

Apoyevmatini, Şalom gibi gazeteleri de etkiliyor. 

Mesela 2015 yılında gerekçe göstermeksizin ödenek 

ayrılmadı, 2016’yı da henüz bilmiyoruz. Ancak tirajı 

gerçekte bizim kadar olan ama şişirilmiş rakamlar 

açıklayan gazetelere epey ödenek ayrıldığını 

biliyoruz.”23

Agos gazetesinin tirajı, 4 bin 500 civarında seyrediyor. 

İlan konusunda, Ermeni toplumuna seslenen bir gazete 

olmaları nedeniyle sıkıntılar yaşadıklarını söyleyen 

Danzikyan, reklam verenlerin ilan vermek için öncelikli 

olarak akıllarına gelen bir gazete olmadıklarını, 

dolayısıyla da planlamalarını mevzubahis çevrelerden 

düzenli ya da kayda değer ilan gelmeyeceği varsayımını 

hesaba katarak yaptıklarını ifade ediyor. Dağıtım konusunda 

çektikleri zorluklara da değiniyor:

23 Azınlık gazetelerinin Basın İlan Kurumu’na ilan kapsamında alınmak için 

yaptıkları çağrının ardından, dönemin Basın İlan Kurumu Başkanı Mehmet Atalay 

2011’de bu gazetelerin temsilcileriyle toplantılar düzenledi. Yasal düzenleme 

yapılmadı ama azınlık gazeteleri Agos, Apoyevmatini, Jamanak, Nor Marmara, 

Şalom ve İho’ya toplamda 250 bin TL mali destek sağlandı. http://www.agos.com.tr/

tr/yazi/12960/azinlik-gazetelerine-bu-yil-destek-yok 



0
3

3

0
3

2

 “Siyasinin yüksek tonlu konuşması satışı etkiliyor”

Özgür Gündem gazetesi, İstanbul 8. Sulh Ceza Hâkimliği’nin 

kararıyla “terör örgütü propagandası yaptığı” gerekçesiyle 

16 Ağustos 2016 tarihinde geçici olarak kapatıldı. Bu 

karardan önce, 2 Ağustos 2016 tarihinde sorularımı 

yanıtlayan Davut Uçar, gazetenin 18 ila 20 bin arası bir 

tirajda seyrettiğini belirtmişti. Uçar, gazetenin gerek 

finansal gerekse dağıtım açısından yaşadıkları sıkıntıları 

şöyle anlatmıştı:

“Gazetenin sık sık kapatılmasının oluşturduğu 

bir alışkanlıktan olsa gerek, Basın İlan 

Kurumu’na bir başvurumuz yoktur. Zira artık 

kapatmalar yok ama yine de henüz bir başvurumuz 

yok. Daha çok kendiliğinden ilan-reklam veren 

kişi, kurum, esnaf mevcut. Ya da küçük esnaf 

üzerinde kendimiz çalışma yaparak, işini, ürününü 

tanıtan reklamlar gazetemizde yer almaktadır. 

Kısıtlı imkanlarla çıkan bir gazeteyiz. Tabii 

Türkiye’deki tüm bayilere yetecek kadar gazete 

basamıyoruz. Hiç olmazsa tüm bölgelerde bulunması 

için çaba sarf ediyoruz, ama bu da engellerle 

karşılaşmaktadır. Her bayide bulunmayan gazetemiz, 

olanlarda da en ücra köşelere konmakta, tezgah 

altı edilmektedir. Hatta bazen paket açılmadan 

iade edilmektedir. Muhalif, belli gruplara bağlı 

olmayan gazetelerin ortak kaderi bu. Gazeteyi, 

gönüllü saklayan bayilerin yanında korkudan 

saklayan bayiler de mevcut. Okuyucu bazen gazeteyi 

bayide görmüyorsa ya da bayiyi tanımıyorsa 

sormaktan dahi imtina etmektedir. Bir siyasinin 

yüksek tonlu konuşması, ülkedeki belirgin bir 

olay, gazete satışını olumsuz etkilemektedir. 

Biz daha çok abone usulü dağıtım yapmaktayız. 

Bu da ulaşım sorunlarının yanında her bölgede 

gazeteyi bulundurma sorunu doğurmaktadır. Zaman 

bu manşeti sebebiyle resmî ilan ve reklamların 

iki gün süreyle kesilmesine karar verdi. Avukatı 

şikâyetinde bu manşet ile Erdoğan’ın ‘haysiyetini 

zedelediğimizi’ öne sürmüştü ve Basın İlan Kurumu 

da bu kararını, yönetmeliğindeki Basın Ahlak 

Esasları’na dayandırdı. Bu durumda İlan Kurumu 

sizden bir anlamda ifade gibi açıklama da istiyor. 

Bir basın meslek örgütümüzün de başkanı olan 

sevdiğim bir meslek büyüğümü arayarak, ‘Savunmayı 

yazarken nelere dikkat etmem gerekir’ diye sordum. 

‘Valla Fatih, o savunmayı istedilerse bir kere 

kesinlikle ceza kesecekler. Senin yazacağın 

savunmada kullanacağın üslup da kaç gün ceza 

yiyeceğini belirlerken etkili olur’ dedi. Meslekî 

referanslarla dolu bir savunma yazdım. Kurum 

yetkilisi bizim ilan sorumlumuza, ‘Fatih bey 

çok güzel bir savunma yazmış, müdür bey de çok 

beğendi’ demiş. Ardından da 2 günlük ilan cezası 

geldi. Savunmamı beğenmese acaba kaç gün ilan 

keseceklerdi diye düşünmeden edemedim doğrusu.”

Tirajlarda yaşanan şaibeler konusunda herhangi bir 

yorumda bulunmamayı tercih eden Polat, dağıtım konusunda 

yaşadıkları sıkıntıları anlatırken taşra baskısını 

anlatıyor. Maddi yetersizlikler nedeniyle Evrensel 

gazetesinin taşra baskıları da İstanbul’da basılıp 

uçak kargosu ile yollanıyor. Uçağa yetişebilmek için 

gazeteyi günün ortasında bağlamak zorunda kalmalarının 

yanı sıra, tek bir rötar bile hattı kaçırmalarına neden 

olabiliyor:

“Tirajımız taşrada basmanın maliyetini karşılamaktan 

uzak olduğundan, bizim için müthiş keyifsiz bir iş 

olsa da, taşrayı erken bir saatte İstanbul’da basarak 

uçak ile göndermeye şu an için mâhkumuz. Ama bir 

an önce taşrayı taşrada basacak bir noktaya gelmek 

istiyor ve bunun için çabalıyoruz.”



0
3

5

0
3

4

En çok reklam alan ilk 10 mecra (Ocak-Haziran 2016)24

Hürriyet %21

Sabah %14

Posta %9

Milliyet %8

Habertürk %7

Star %4

Sözcü %4

Akşam %3

Yeni Şafak %3

Yeni Akit %2

Yukarıdaki tablo ile tiraj sıralamasındaki uyumsuzluk, 

tıpkı satış rakamlarındaki yığılmada olduğu gibi 

kendini açıkça belli ediyor. Doğruluğu tartışmalara 

neden olan tiraj tablosunda bile ilk 10’da yer almayan 

Yeni Akit gazetesi, en çok reklam alan mecralarda son 

sırada bulunuyor. Öte yandan tiraj sıralamasında daha 

yukarılarda yer almasına karşın Sözcü gazetesi, reklam alma 

sıralamasında 7. sırada gözüküyor. 

“Rakamlar güvensiz deme şansımız yok”

İstanbul’un önde gelen iki medya planlama ajansından iki 

ayrı yetkiliyle görüşme yapıyorum. Reklam verenler için 

kâğıdın eskisi kadar prestijli olup olmadığı sorusuna, 

bu durumun marka ve sektöre göre değiştiğini belirterek, 

dijital mecraların basından pay çaldığını anlatıyorlar:

24 Gazete kullanımlarında sütun/cm dikkate alınmış olup, eleman, vefat, zorunlu 

ilan, yerel ilan vb. ilanlar dahil edilmemiştir. Bir kurumsal kaynaktan 

alınmıştır.

zaman keyfi el koymalar, dağıtımcıyı zamanında 

işini yapmasını engellemeler olmaktadır. Bunun 

ötesinde abone usulü dağıtılan gazete, sanki meşru 

bir dağıtım kanalı değilmiş gibi sunulmakta ve 

algılanmaktadır. Kriminalize etme, gayri meşru 

gösterme durumu yaşanmaktadır. Bu da dağıtımı 

daraltmaktadır.”  

“Küçük gazetelerin yaşaması zorlaşıyor”

İsmini vermek istemeyen uzun bir süre ana akım 

medyada görev almış bir ekonomi muhabiri, özellikle 

kur hareketlerinden sonra gazete basmanın oldukça 

masraflı hâle geldiğini dile getiriyor. Mevcut gazete 

fiyatlarının olması gereken fiyatın epey altında 

olduğunu ileri sürüyor. Öte yandan, Sabah gazetesinin ve 

Demirören grubuna ait Milliyet ve Vatan gazetelerinin 

yaklaşık yüzde 50’sinden fazlasının kurumsal abone 

olduğuna dair duyumlar aldığını ifade ederek şunları 

anlatıyor:

“Yaysat’ta ‘Barkod satın alma’ dediğimiz uygulama var. 

Gazeteyi basmış gibi gösteriyorsunuz ama ertesi gün 

dağıtılmıyor o gazete. Demirören grubu, bunu en çok 

uygulayanlardan birisi. Sabah’ın tirajının çoğu toplu 

alım… Otel zincirlerine, lüks sitelere bırakılıyor. 

Yaysat veya Turkuvaz’a verilen gazeteler tirajda 

gösteriliyor. Peki bunlar iade edildiğinde düşürülüyor 

mu? Düşürülmüyor. Bu iadeler tirajda görülmüyor. Kim 

ne kadar bastıysa o kadar görülüyor. Daha şeffaf bir 

sistem olmalı. Net satış gösterilmeli. Burada tiraj 

denetimi devreye girmeli. Doğan Grubu hem dağıtım 

şirketinin sahibi hem gazeteleri var. Arabalarının 

çıkış saati, opsiyonları, her şey ona göre ayarlanıyor. 

En son kendi gazetelerini alıyorlar matbaadan. 

Burada tekel açısından ciddi sıkıntılar var. Küçük 

gazetelerin bu şartlarda yaşaması zorlaşıyor.”



0
3

7

0
3

6

Medya planlama ajanslarına göre, kişi başı erişim maliyetinin 

en yüksek olduğu mecra, yazılı basın. Basının reklam 

pastasındaki payının yaklaşık yüzde 15 olduğunu hatırlatan 

çalışanlar, kaliteli ve seçkin gazetelerin tirajları düşse 

dahi yayın hayatına her zaman devam edeceği görüşünde.

Ajans yetkilileri, tirajların şişirilip şişirilmediğini 

bilmelerinin mümkün olmadığını ancak bu yönde iddialar 

olduğunu söylüyor. Tiraj bilgilerinin kendilerine Turkuvaz 

ve Yaysat’tan geldiğini, bu rakamların gerçekliğini şeffaf 

bir şekilde değerlendirme şanslarının olmadığını ifade 

ediyorlar. Mevcut sistemde denetleme mekanizması olmadığını 

ama kurulması gerektiğini düşünüyorlar.

Medya planlama ajansları için en önemli kriterin tiraj değil, 

erişim olduğunu söyleyen yetkililer, BİAK araştırması olmasa 

da erişim verilerine ulaşabildiklerini söylüyorlar. Kantar 

Medla tarafından yapılan araştırmaları şöyle anlatıyorlar:

“Toplam 40 bin kişi üzerinden yapılan ve bütün Türkiye’yi 

temsil eden bir araştırma. Buna dahil olan gazete 

sayısı 20 civarında. Kantar Media yaptığı araştırmaların 

bütçesini gazetelerden alıyor. Bütün büyük gazeteler 

dahil, belli bir üyelik harcı veriyor. Bu harçla 

birlikte maliyet karşılanıyor ve araştırma yapılıyor. 

Bu örneklemin seçilmesi bize de iletiliyor. Anketörler 

sahaya çıkıyor ve her üç ayda bir bu araştırma 

yenileniyor. Güncel akış sağlanıyor. ‘Rakamlar güvensiz’ 

deme şansımız yok, baz alabileceğimiz tek rakamlar 

bunlar. Bu rakamlara güvenmek ve inanmak durumundayız. 

Güvenmeyip alternatif sunabileceğimiz hiçbir şey yok.”

“Tirajları denetleyecek sistem yok”

Medyanın sorunları hakkında defalarca soru ve araştırma 

önergesi veren CHP Milletvekili Barış Yarkadaş’a göre, 

Türkiye’de bütün basın camiası tirajların “hormonlu” olduğunun 

“Gıda sektörünün basın içinde payı düşük çünkü 

televizyon reklamı daha etkili. Ancak emlak ve 

otomotiv sektörü için basın hâlen çok önemli. 

Televizyondan bir spotta vereceğiniz birçok detayı 

gazetede verebiliyorsunuz. Basın mecrası giderek 

düşüyor, dünyada da böyle. Ancak yurtdışında bu düşüş 

biraz daha yavaş ilerliyor. Türkiye’de ise bu süreç 

hızlanıyor çünkü dijital çok iyi bir pay almaya 

başladı. Git gide büyüyen dijitalin çaldığı pay 

genelde basın mecrasından oluyor.”

Siyasi ayrışma nedeniyle firmaların artık yazılı basına 

ilan vermek istemediğini dile getiren yetkililer, 

şirketlerin bir gazeteye ilan verdiklerinde diğerine 

de vermek durumunda kalmaktan rahatsızlık duyduklarını 

anlatıyor. Bu nedenle, “Hiçbirine ilan vermeyelim olsun 

bitsin” noktasına gelenler olduğunu, global markalarda 

ise böyle bir çekincenin çok daha az olduğunu dile 

getiriyorlar. 

Gazete tirajlarında son dönemde ciddi bir düşüş olduğunu 

söyleyen medya planlama ajansı çalışanları, Hürriyet 

gazetesinin 2,5 sene önce hafta sonu tirajının 450 

binin altına düşmediğini, şu an ise 300 bin civarında 

seyrettiğini örnek vererek açıklıyor. Yetkililer, 

tirajlardaki düşüşün nedenini, internete bağlıyor:

“Beş sene öncesine göre tirajlarda çok ciddi bir 

fark var. Belki bu süreçte Sözcü’yü ayrı bir yere 

koyabiliriz. Cumhuriyet, Aydınlık gibi gazeteler 

içerisinde Sözcü ana gemi gibi. O da 300 bin 

seviyelerinde. İnsanların birçoğu Hürriyet’i tablet 

versiyonundan okuyor. Hem de gece 12’de yeni gazeteyi 

görme şansı var. Bizim çıktığımız ilanı normal 

şartlarda sabah 9’da rakip gazetelerin reklam satış 

temsilcileri görüp arıyordu. Artık gece 12.30’da 

reklamı görüp arıyorlar.”



0
3

9

0
3

8

ortaya çıkaracağı rakamın birçok yayın grubu tarafından 

kabullenilmeyeceğini ve bu durumun birçoğunu zor duruma 

düşüreceği için kuruluşun engellendiğini düşünüyor:

“Bir şeyi yapmak istemediğiniz zaman, o iş çok kolay… 

Kimse çıkıp ‘Ben bu yapının oluşmasını istiyorum’ demiyor, 

hukuki şeyler oluşturuyor. İki sene evvel her şey 

tamamdı. Dernek kurulmasına karar verildi. Bütün hukuki 

işlemleri yaptık, dernek kurma iznini aldık. Derneğin 

ilk geçici yönetim kurulu toplantısını yapıyoruz. 

Derneğin yerine kadar konuştuk o toplantıda. Toplantının 

sonuna doğru Turkuvaz Yayın Grubu’nu temsil eden bir 

hukukçu bir argüman attı ortaya. ‘Herkes yönetimde olsun’ 

dedi. Dernekler Kanunu’na göre üye sayısı belli. Zaman 

gazetesi de Turkuvaz grubu da, ‘Ben de yönetimde olacağım’ 

diye diretiyor. Teknik olarak o kadar kişinin yönetim 

kurulunda olması kanuna aykırı. Çeşitli yöntemler, 

formüller önerdik ama yok dediler. O aşamada bitti. 

Kurulduğunun ertesi günü fesih için başvurduk.”

Ardak, BİAK araştırmalarını TNS Piyasa Araştırma 

Danışmanlık ve Ticaret A.Ş.’nin25 yaptığını, bu yapının 

25 “1975 yılında kurulan ve Türkiye’deki ilk araştırma şirketlerinden birisi 

olan TNS Türkiye, 110 ülkede, 15.000’i aşkın çalışanı ile TNS grubuna ait bir 

kurum olarak faaliyet göstermektedir. TNS Türkiye, 100+ çalışanı, 2000 anketör 

kapasitesi ile Türkiye’nin bütün bölgelerinde, tüketici, banka ve finans, 

telekom/teknoloje, sağlık, otomotiv, medya sektörlerinde pazarlama araştırmaları 

gerçekleştirmektedir. TNS, Ekim 2008’den itibaren WPP’nin bilgi, içgörü ve 

danışmanlık bölümü olan Kantar’ın bir parçası olmuştur. Kantar, dünyanın en 

büyük pazar araştırma ve stratejik danışmanlık gruplarından biridir. TNS, 

hedeflerini, müşterilerinin içinde bulundukları dünyayı anlamada en iyi olmak, 

tehditlerini ve fırsatlarını en önce farketmek, gelecekleri ile ilgili en 

geniş pencereyi açmak olarak belirliyor. Sunduğu hizmetlere ve müşterileri ile 

ilişkilerine belirgin, atak, yaratıcı, yenilikçi ve farklı bir düşünce yapısı 

ile bakan TNS, ‘bilgi danışmanlığı’ rolünü gün geçtikçe daha da güçlendirerek 

sürdürüyor.” http://www.tns-global.com.tr/whoWeAre.aspx?ln=TR&id=263 

farkında. Basın İlan Kurumu’nun tiraj dağılımına göre ilan 

verdiğini hatırlatan Yarkadaş, bazı gazetelerin ilan alabilmek 

için dağıtımcılardan ya da matbaalardan aldıkları faturalarla 

tirajlarını gerçek rakamın oldukça üstünde gösterdiğini 

savunuyor. Bu durumu “kamu kaynaklarının yağmalanması” 

olarak açıklayan Yarkadaş, özellikle iktidara yakın basının 

haksız kazanç elde ettiğini ileri sürüyor. Tirajların sahte 

faturalarla, raporlarla şişirildiğini iddia eden Yarkadaş’a 

göre bağımsız bir denetleme sistemi kurmak şart:

“Tirajları denetleyecek sistem, kurum yok. AKP iktidarı 

denetleme istemiyor. AKP’ye yakın medya şişirilmiş tiraj 

ve Basın İlan Kurumu’ndan elde ettiği haksız kazançlarla 

ayakta duruyor. Meclis’te sunduğum önergelere hiçbir 

zaman tatmin edici bir cevap verilmedi. Vapura binen, 

sokağa çıkan bir kişi yandaş medyanın okunduğunu görüyor 

mu? Bugüne kadar ben çok az rastladım. İnternette mesela 

Google Analytics var, reklam verenler buradaki verileri 

gerçek kabul ediyor. Rakamı şişirirseniz sistem dışına 

atılıyorsunuz. Gazeteler için de böyle bir sistem olmalı. 

Mevcut sistem bir an önce terk edilmeli ve tirajlar her 

hafta kamuoyuna açıklanmalı. Şişirilen tirajlara göre 

reklam dağıttığınızda tirajı 15 bin olan gazeteye 100 

bin tiraja sahip gibi reklam veriyorsunuz. Bu, reklam 

vereni de aldatmaktır.”

RVD temsilcisi Asaf Ardak ise gazete tirajları açısından 7 

yıllık süre boyunca çeşitli çabalara rağmen BİAK’ın (Basın 

İzleme Araştırma Komitesi) hâlâ kurulamadığına dikkati 

çekiyor. Bir yandan bu yapının oluşmasına bazı grupların 

engel olduğunu belirten Ardak, diğer yandan da “Dernek 

mi olsun şirket mi” gibi tartışmaların yaşandığını ifade 

ediyor. Neticede ortak bir çalışma gerektiren kuruluşun 

sürüncemede bırakıldığını söylüyor. Daha da önemlisi, 

bu durumun basın sektöründe yer alan hemen herkesin 

“işine geldiğini” iddia ediyor. Şu an tiraj güvenirliliği 

olmadığına özellikle vurgu yaparak, gerçek bir araştırmanın 



0
4

1

0
4

0

çeken gazetelerin resmî ilan gelirleriyle maddi olarak 

desteklenmesi oluşturuyor.26 Ancak bir süredir hükümet 

yanlısı tutum sergilemeyen gazeteler, Birgün gazetesinden 

Ümit Bektaş’ın da ortaya koyduğu gibi, resmî ilan almakta 

zorluk çekiyor. 

Bu kitap hazırlanırken medyanın birçok alanında olduğu 

gibi Basın İlan Kurumu’nda da değişiklikler yaşandı. 

26 Ağustos 2016 tarihinde kabul edilen “Resmî İlan 

ve Reklamlar ile Bunları Yayınlayacak Süreli Yayınlar 

Yönetmeliği”, Basın İlan Kurumu ilanlarının gazete 

çalışanlarına Terörle Mücadele Kanunu (TMK) kapsamında 

ceza davası açıldığında kesilmesi yönünde düzenlendi. Yeni 

düzenlemeye göre, gazete yönetiminden dava açılan isimlerin 

işine son verilmesi istenerek, bu kişilerin işlerine son 

verilmediği takdirde gazetelere ilanların kesileceği 

bildirilecek. Yönetmeliğin konuyla ilgili 110. maddesi 

şöyle diyor:

“Resmî ilan yayınıyla alakalı süreli yayının 

içeriğinden veya imtiyaz sahibi gerçek veya tüzel 

kişilerin, ortaklarının çoğunluğunun ya da varsa 

tüzel kişi temsilcisinin fiillerinden dolayı 

haklarında 26/9/2004 tarih ve 5237 sayılı Türk Ceza 

Kanununda yer alan Anayasal Düzene ve Bu Düzenin 

İşleyişine Karşı Suçlar veya 12/4/1991 tarih ve 

3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu kapsamındaki 

suçlar nedeniyle ceza davası açılması halinde, 

bu süreli yayının görev alanlarına göre Kurum 

Genel Müdürlüğü veya ilgili valiliğin teklifi 

üzerine Yönetim Kurulu tarafından 195 sayılı 

Kanunun 49’uncu maddesinde belirtilen süreyi 

geçmeyecek şekilde yayınlama hakkı durdurulur. 

Bu fıkra uyarınca işlem yapılması, tekrar işlem 

yapılmasına engel teşkil etmez. Açılan davanın 

26 http://www.bik.gov.tr/sorularla-basin-ilan-kurumu/ 

kurulamaması nedeniyle resmî olarak “BİAK araştırması” 

diye adlandırılabilecek bir çalışmanın olmadığını fakat 

medya gruplarının TNS’ye belli bir bedel karşılığı 

benzer bir araştırma yaptırdığını anlatıyor. Medya 

kuruluşlarının bu araştırmayı reklam verenin önüne “resmî 

araştırma” olarak sunduğunu ekleyen RVD temsilcisi, bu 

hâli “sahtekârlık” olarak nitelendiriyor. Ardak, sektörün 

bu “araştırmasızlık” durumundan mutlu olduğunu, herkesin 

“mış gibi” yaptığını ve bu yalan dünyadan faydalandığını 

düşünüyor. Tam da bu nedenle genel bir çöküş yaşandığı 

kanaatinde… Gazetelerdeki reklam gelirlerinin git gide 

düştüğünü belirten Ardak, yazılı basında güvenilir 

araştırma olmayınca reklam verenlerin de güven duymamaları 

nedeniyle dile getiriyor:

“Altın terazisi gibi bütün bu araştırmalar doğru 

olsa reklamlar doğru yere gidecek mi? Ülkenin bu 

koşullarında gideceğini söylemek hayalperestlik. İş 

dünyası çeşitli siyasi pozisyonlar almış şirketlerden 

oluşuyor. Bu ölçüm dışında doğal olarak kendi 

görüşleri doğrultusunda yayın yapan kuruluşlara 

destek veriyorlar. Kamunun ciddi bir reklam gücü var, 

sadece 3-4 bankayla sınırlı değil. Türkiye’nin en 

büyük telefon operatörü, kayyum atananlar vs… Sonra 

ahbap-çavuş ilişkileri var. Reklam harcamalarına 

baktığınız zaman global şirketlerin payı oldukça ağır. 

Bu şirketler güvensizlik ortamı olunca, araştırma 

olmayınca reklamdan kaçıyor. En fazla etkilenen yazılı 

basın. O mecrayı kullanmaktan vazgeçiyor. Televizyonda 

ise fazla oynaklık yok çünkü hâlâ o bir sihirli kutu. 

Yazılı mecra kadar ürkütmüyor insanları.”

Basın İlan Kurumu’ndan gelen cevaplar

Basın İlan Kurumu’nun internet sitesine göre, resmî 

ilanların gazetelerde yayınlanmasının amaçlarından birini, 

ilan ve reklam gelirleriyle varlıklarını sürdürmekte güçlük 



0
4

3

0
4

2

Basın İlan Kurumu’na bir kez de yine bilgi edinme kanunu 

kapsamında son 1 sene içinde resmî ilan yayımlama hakkı 

elinden alınan ulusal gazetelerin hangileri olduğunu ve  

bu kararların hangi gerekçelere dayandırıldığını sordum.  

2 Mayıs 2016 tarihinde verilen cevap şöyle oldu:

“Kurumumuz kayıtlarında yapılan incelemeler 

neticesinden, 2015 yılı 1 Mayıs ile 2016 yılı Mayıs 

ayları arasında resmî ilan yayınlama hakkı düşürülen 

yaygın süreli yayınlanan (Ulusal) gazetelerin isimleri 

ile yayınlama hakkının düşmesine sebep mevzuatımızın 

hükümlerine aşağıda yer verilmektedir:

- Bugün (Gazete kapanması sebebiyle 27 Ocak 2016 tarih 

2016/22 sayılı Genel Müdürlük Kararı ile yeni yayın 

sayılmıştır): Basın ilan Kurumu Teşkiline Dair 195 

sayılı Kanunun 67 sayılı Genel Kurul kararının asgari 

kadroyu düzenleyen 51. ve asgari fiili satış adedini 

düzenleyen 55. maddesine aykırı davranışı

- Yurt (8 Mart 2016 tarih ve 2016/55 sayılı Genel 

Müdürlük kararı ile yayınlama hakkını yeniden 

kazanmıştır): Basın ilan Kurumu Teşkiline Dair 195 

sayılı Kanunun 67 sayılı Genel Kurul kararının asgari 

fiili satış adedini düzenleyen 55. maddesine aykırı 

davranışı

- Taraf: Basın ilan Kurumu Teşkiline Dair 195 sayılı 

Kanunun 67 sayılı Genel Kurul kararının gazete 

künyelerine ilişkin 36. maddesine aykırı davranışı 

sebebiyle resmî ilan yayınlama hakkının düşürülmesi

- Yeni Asya: Basın ilan Kurumu Teşkiline Dair 195 

sayılı Kanunun 67 sayılı Genel Kurul kararının asgari 

fiili satış adedini düzenleyen 55. maddesine aykırı 

davranışı sebebiyle resmî ilan yayınlama hakkının 

düşürülmesi”

neticesine göre bu Yönetmelik hükümleri uyarınca 

telafi, mahsup ya da resmî ilan ve reklam yayınlama 

hakkının sona ermesine karar verilir. Asgari fikir 

işçileri kadrosunda yer alan kişilerden herhangi 

birisi hakkında birinci fıkrada belirtilen suçlar 

kapsamında ceza davası açılması halinde, görev 

alanlarına göre Kurum Genel Müdürlüğü veya ilgili 

valiliğin yazılı bildirimi üzerine, bu kişi ya da 

kişiler, yazılı bildirimin muhatabı gazeteye tebliğ 

tarihinden itibaren beş iş günü içerisinde asgari 

kadrodan çıkarılır. Aksi takdirde bu Yönetmelik 

hükümleri uyarınca ilgili gazetenin yayınlama 

hakkı durdurulur.”

Söz konusu yönetmelik öncesi mevcut durumu anlayabilmek 

adına Kurum’a yönelttiğim, “2015 yılında ulusal gazetelere 

toplamda ne kadar ödeme yapılmıştır? Hangi gazetelere 

ne kadar ödeme yapılmıştır?” sorularına “ticari sır” 

kapsamında yanıt alamadım:

“Basın İlan Kurumu Teşkiline Dair 195 sayılı 

Kanun’la teşkil olunan Kurumumuzun görevi; şubesi 

bulunan illerin Büyükşehir Belediyesi ve/veya 

Merkez Belediyesi sınırları içerisinde resmî 

ilan ve reklamları, anılan ilan ve reklamları 

yayınlama hakkını haiz mevkutelerde (Gazete ve 

Dergiler) yayımlatılmasına aracılık etmektir. 

Kurumumuzun teşkiline dair 195 sayılı Kanunun 

ve bu kanun uyarınca alınan 67 sayılı Genel 

Kurul kararının ilgili maddelerince ihlal 

eden gazetelere işlem yapılmaktadır. Bu durum 

muvacehesinde, Bilgi Edinme Hakkı Kanununun  

23 üncü maddesi ile Bilgi Edinme Hakkı Kanununun 

Uygulanmasına İlişkin Esas ve Usuller Hakkındaki 

Yönetmeliğin 34 üncü maddesine göre ticari sır 

kapsamında olduğundan tarafınıza gönderilmesine 

imkân bulunmamaktadır.”



0
4

5

0
4

4

yazılı talepte bulunmaları halinde resmî reklâm 

yayımlayabilmelerine imkân tanınmıştır. Ancak yapılan bu 

mevzuat değişikliğine karşın resmî ilânları Kurumumuz 

aracılığıyla yayımlatılan kanuni müşterilerimizin bu 

ilânlarının dışındaki diğer ilân ve reklâmlarının, 

söz konusu gazetelerde yayımlatılmasına yönelik 

beklentileri karşılanmadığı müşahede edilmiştir. Bu 

durum muvacehesinde 2011 yılında yapılmış olan toplam 

250 bin Türk Lirası tutarında nakdi yardım sebebiyle 

bilahare uluslararası toplumda oluşan müspet tesirinin 

zayi olmaması ve mevcut hâlin bazı çevrelerce menfi 

yönde kullanılmasına fırsat tanınmaması maksadıyla bahse 

konu azınlık gazetelerine 23-25 Mayıs 2012, 15-17 Mayıs 

2013 ve 27-29 Ağustos 2014 tarihlerinde gerçekleştirilen 

Genel Kurul toplantılarında toplam 150’şer bin Türk 

Lirası nakdi yardım yapılmasına ve ayrıca gelecek 

yıllar itibariyle yapılacak yardım miktarının Kurumumuz 

gelirleri ile gazeteciler derneklerine yapılan yardımlar 

göz önünde bulundurulmak ve bu konuda yapılacak 

yardım talepleri dikkate alınarak yine Genel Kurul 

tarafından belirlenmesine karar verilmiştir. Kurumumuz 

tarafından Lozan Barış Andlaşması kapsamında ülkemizde 

azınlık statüsünde sayılan topluluklarca çıkarılan 

gazetelere 2011–2014 yılları itibariyle nakdi yardım 

yapılmıştır. 2015 ve 2016 yılı itibariyle azınlık 

gazeteleri tarafından şimdiye kadar yardım talebinde 

bulunulmamıştır. Yardım talebinde bulunulduğu takdirde 

bu talep BİK Yönetimi tarafından Genel Kurula havale 

edilerek gerekli kararın istihsaline çalışılacaktır.”

Devlet kurumlarına alınan gazeteler

Gazetelerin toplu alımları söz konusu olduğu zaman akla ilk gelen 

yerlerden biri, devlet kurumları oluyor. Bu nedenle, bakanlık ve 

valiliklere günde kaç tane ulusal gazete aldıklarını yine bilgi 

edinme kanunu kapsamında sordum. Bazı bakanlıklar gazetelere göre 

dağılım hakkında yanıt verdiyse de bazılarından cevap alamadım. 

Kurum’a son olarak, azınlık gazetelerine sağlanan destek 

konusunda bir soru yönelttim. Azınlık gazetelerine 250 

bin TL’lik mali destek sağlanmaya başlandığını, bu destek 

kapsamında, Agos, Apoyevmatini, Jamanak, Nor Marmara, 

Şalom ve İho’ya maddi destek verildiği ve fakat desteğin 

durdurulduğunu, bu kesintiye gerekçe olarak ne gösterildiğini 

sorduğumda ayrıntılı bir cevap geldi. Verilen yanıtta, 2015 

ve 2016 yılında azınlık gazetelerinden maddi yardım talebi 

almadıklarını, bu yönde bir talep geldiği zaman değerlendirme 

yapılabileceği şu ifadelerle belirtildi:

“Lozan Barış Andlaşması kapsamında ülkemizde azınlık 

statüsünde sayılan cemaatler (Ermeni, Rum ve Yahudi 

toplulukları) tarafından yayınlanan gazetelerin yayın 

hayatlarını sürdürebilmeleri için desteklenmelerinin 

toplumsal hayatımızda çok seslilik ve toplumsal 

barışın tesisine katkı sunacağı ve bunun da ülkemizin 

uluslararası alandaki görünümünü güçlendireceği 

fikri, Basın İlan Kurumu (BİK) Genel Kurulunun 17-19 

Ağustos 2011 tarihli toplantısında da benimsenmiş ve 

bu doğrultuda alınan bir kararla aşağıda belirtilen 

nitelikleri taşıyan azınlık gazetelerine 2011 yılında 

toplam 250 bin Türk Lirası tutarında nakdi yardım 

yapılmıştır.

a. Ermeni, Rum veya Yahudi topluluklarınca çıkarılan 

gazete olmak,

b. En az 10 yıldan beri kendi dilinde veya Türkçe 

yayınlanmak,

c. Günlük veya haftalık olarak yayınlanmak,

d. Yardım almak için yazılı başvuruda bulunmak.

Diğer yandan BİK Genel Kurulunun 15-17 Şubat 2012 

tarihli toplantısında alınan diğer bir kararla resmî 

ilan yayımlatılacak gazetelerin niteliklerini düzenleyen 

67 sayılı Genel Kurul kararının 16. maddesinin sonuna 

bir fıkra ilave edilmek suretiyle, anılan gazetelerin 



0
4

7

0
4

6

Valiliği ise bilgi edinme başvurusuna cevap vermedi. 

Başbakanlık ise, “Günlük olarak ihtiyaca yeter miktarda 

gazete alınmaktadır” cevabını verdi.

Gazetelerin toplu alımı hakkında cevap veren kurumların 

hepsinde ilk sırada Doğan Medya Grubu’na ait Hürriyet 

gazetesinin olması dikkati çekiyor. Öte yandan, tiraj 

sıralamasında ilk 10’a dahi giremeyen Yeni Akit gazetesinin, 

örneğin Dışişleri Bakanlığı’na 7 tane alınarak, Star ve 

Akşam gazetelerini bile 1 nüsha ile geçtiği görülüyor.

Gezi eylemleri sonrası bazı gazetelerin dağıtımını 

durduran Türk Hava Yolları (THY) ise hangi gazetelerin 

hâlen dağıtıldığına dair soruma yanıt vermedi. E-posta 

aracılığıyla ilettiğim sorulara, “Şirket politikası gereği 

ticari faaliyetlerimize yönelik bu tarz detay bilgileri 

paylaşamıyoruz” yanıtını verdi. E-posta adresi öğrenmek 

için telefonda konuştuğum yetkili ise soracağım soruyu 

duyunca, “Cevap alacağınızı hiç zannetmiyorum” diyerek 

yanıtsız kalma ihtimalime dair fikrini önden bildirdi.27

27 THY basın müşaviri, Ocak 2016 yılında değişti. Ali Genç’in yerine atanan Yahya 

Üstün’ün biyografisi şirketin internet sitesinde şu şekilde yer alıyor: “1985 yılında 

İstanbul’da doğan Yahya ÜSTÜN, yükseköğrenimini 2011 yılında Maltepe Üniversitesi 

İletişim Fakültesi Görsel iletişim Tasarımı Bölümünde tamamladı.  Üniversite 

eğitimiyle eş zamanlı olarak giriş yaptığı medya sektöründe çeşitli pozisyonlarda 

görev alan ÜSTÜN, 2012 yılında ATV’nin Londra Temsilciliğine atandı. Bir yıl süresince 

buradaki görevini ifa etmenin yanı sıra, Londra’da medya ve iletişim alanında faaliyet 

gösteren önemli uluslararası kuruluşlarda çeşitli akademik programlara katıldı. 2014 

ve 2016 yılları arasında, ATV Avrupa’nın Genel Yayın Yönetmenliği görevini sürdürdü.” 

http://www.turkishairlines.com/tr-tr/kurumsal/basin-odasi/iletisim

İçişleri Bakanlığı İller İdaresi Genel Müdürlüğü, 

“Bakanlığımıza günlük ulusal gazeteler alınmaktadır” 

yanıtını verdi. Adalet Bakanlığı ise 24 Mayıs 2016 tarihinde 

verdiği yanıtta bakanlık binasına toplamda 58 gazete 

alındığını belirterek, sayıları şu şekilde belirtti:

“Hürriyet 6, Sabah 4, Yeni Şafak 4, Daily Sabah 4, 

Star 3, Daily News 3, Vatan 3, Milliyet 3, Habertürk 

3, Akşam 2, Takvim 1, Güneş 1, Yeniçağ 1, Yeni Akit 1, 

Milli Gazete 1, Birgün 1, Yenisöz 1, Milat 1, Aydınlık 

1, Vahdet 1, Millet 1, Cumhuriyet 1, Bugün 1, Zaman 1, 

Posta 1, Türkiye 1, Evrensel 1, Taraf 1, Sözcü 1, Yeni 

Mesaj 1, Yeni Yüzyıl 1, Ortadoğu 1, Yurt 1.”

Dışişleri Bakanlığı, 16 Mayıs 2016’da gönderdiği cevapta, 

Adalet Bakanlığı gibi ayrıntılı bilgi verdi. Verilen cevaba 

göre, alınan gazetelere ilişkin rakamlar şöyleydi:

“Hürriyet 27, Milliyet 15, Vatan 9, Habertürk 9, 

Cumhuriyet 8, Posta 7, Yeni Akit 7, Sabah 7, Türkiye 6, 

Yeni Şafak 6, Sözcü 6, Yeniçağ 6, Milat 6, Akşam 6, Star 

6, Ortadoğu 5, Güneş 5, Meydan 5, Aydınlık 5, Zaman 5, 

Milli Gazete 5, Birgün 5, Korkusuz 4, Diriliş Postası 4, 

Evrensel 4, Takvim 4, Özgür Gündem 4, Yeni Asya 4, Dünya 

3, Yeni Mesaj 2, Vahdet 2.”

Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, 30 Mayıs 2016 tarihli 

cevabında bakanlığa ulusal gazete alınmadığını iletti. 

Ankara Valiliği, 17 Mayıs 2016 tarihli cevabında, “Ankara 

Valiliği İl Basın ve Halkla İlişkiler Müdürlüğü’ne tüm ulusal 

gazeteler gelmektedir. Bunların toplamı ortalama 100 adettir” 

dedi. İzmir Valiliği, 16 Mayıs 2016 tarihinde verdiği cevapta, 

“İzmir Valiliği Basın ve Halkla İlişkiler Müdürlüğümüze 

Hürriyet–Milliyet-Posta-Vatan–Akşam-Güneş-Sabah-Zaman-Star-

Türkiye-Birgün-Cumhuriyet-Yeniçağ-HaberTürk-Karar-Yeni 

Yüzyıl–Yeni Şafak–Akit gibi ulusal gazetelerin basımı yapan 

matbaalar tarafından teslimi yapılmaktadır” denildi. İstanbul 



0
4

9

0
4

8

ilişkin olarak var olan tereddütleri giderici değişikliklerin 

yapılması gerektiğine” karar verdi. Rekabet Kurulu kararının 

ardından, televizyon izleme araştırmalarını organize etme 

ve denetleme çalışmalarını gönüllülük esasıyla sürdürmek 

amacıyla 1992 yılında kurulan Televizyon İzleme Araştırmaları 

Komitesi (TİAK), 2010 yılında anonim şirket olarak yeniden 

yapılandı. 3 Mart 2011’de ise yürürlüğe giren yeni RTÜK 

Kanunu ile reyting ölçüm sistemi ile ilgili usul ve esasları 

belirleme yetkisi RTÜK’e verildi. 

	

AGB şirketi ile sözleşmesi devam eden TİAK A.Ş., ölçümlerin 

güvenilirliği hakkında savcılık tarafından soruşturma 

başlatılınca 2011 yılının Aralık ayında AGB anlaşmasını 

feshederek TNS ile el sıkıştı. 2012 Eylül’de ise TİAK A.Ş. 

tarafından TNS şirketine yaptırılan ölçümler başladı.

TİAK A.Ş., 2010 yılında Reklamverenler Derneği, Reklamcılar 

Derneği ve 21 televizyon kanalı (Kanal D, Star TV, Show TV, Fox 

TV Kanal 7, Flash TV, TV8, TRT 1, TRT Haber, TV2, NTV, Habertürk, 

Bloomberg, CNN Türk, TV4, Ülke TV, Kanal A, Kanal Türk) olmak 

üzere 23 hissedarla kuruldu. Hissedarlar tarafından önerilen 

adaylar arasından seçilen Teknik Komite, yönetim kuruluna 

düzenli raporlama hizmeti sunuyor. TİAK’ın internet sitesinde, 

şirketin kuruluş amacı şu şekilde özetleniyor:

“TİAK A.Ş., kuruluş sözleşmesi ve yazılı kuralları bulunan, 

sektörlerin bütün katılımcılarını bir araya getiren 

ve bütün bu katılımcılar için hayati öneme sahip TAM 

(Television Audience Measurement) verilerinin temin 

edilmesi işinin bütün aşamalarını temin ve kontrol eden, 

konu ile ilgili stratejik kararları kendisi alabilen 

kurumsal kimliğe, teknik yeterliliğe ve işlerliğe sahip 

bir yapıdır. Ölçüm sonuçlarından yararlanma ihtiyacı 

içindeki reklamverenlerin ve reklamcıların da, izlenme 

oranlarını artırma rekabeti içindeki televizyon yayın 

kuruluşları ile birlikte temsilini sağlayan bağımsız, 

tarafsız ve kurumsal bir organizasyon/ortak birimdir.”

Televizyon

“Profesyonel bir ilişkiler ağı yaratamıyorsunuz. Sizin 

menfaat çatışmanız direkt olarak gazeteciyi etkiliyor. 

Yoksa dünyanın her tarafından patronlar, iş insanı… 

Hayrına gazete çıkarmıyorlar ki. Hele televizyon, çok 

acayip para getiriyor.”

Prof. Dr. Aslı Tunç, televizyon kanallarının medya araçları 

içindeki ekonomik pozisyonunu böyle dile getiriyor. Tunç’un 

da ifade ettiği gibi, yazılı basının aksine, reklamlar 

televizyon kanallarına oldukça para kazandırabiliyor. 

Reklamcılar Derneği’nin 2015 yılına ait verilerine göre, 

Türkiye’de medya yatırımlarının yüzde 50,51’lik payını 

televizyon reklamları oluşturuyor.28 Bu noktada, izlenme 

oranları reklam verenler için epey önem taşıyor ve reyting 

payları reklam dağılımında kritik bir rol oynuyor.

Mustafa Karaalioğlu’nun tirajlar konusunda yaptığı çıkışın 

bir benzerini, 2011 yılında TRT Genel Müdürü İbrahim Şahin 

yaptı. Şahin, Yeni Şafak gazetesinde yayımlanan haberde, 

“Reyting sistemi sayesinde 3 milyar dolar belirli gruplara 

dağıtılıyor. Bu 20 yıldır böyle” diyerek, reklam pastasının 

dağılımda eşitsizlik olduğunu savundu.29

Türkiye’de ilk kez 1989 yılında gerçekleşen televizyon 

izleyici ölçümlerini 2011 yılının Aralık ayına kadar “AGB 

Nielsen Media Research” yürüttü. TRT, 2009’da TİAK denetiminden 

geçen AGB Türkiye’nin yanlış ve usulsüz ölçüm yaptığını iddia 

etti. Rekabet Kurulu, TRT’nin başvurusu üzerine, “TİAK’ın, 4054 

sayılı Kanunun 4. maddesinde zikredilen belirli bir mal veya 

hizmet piyasasında doğrudan veya dolaylı olarak rekabeti 

engelleme, bozma ya da kısıtlama etkisini doğurabilecek 

nitelikte bir teşebbüs birliği olduğuna” ve “mevcut yapıya 

28 http://rd.org.tr/doc/RD_TABLO_2016_MART.pdf 

29 http://www.yenisafak.com/gundem/vatandas-boyle-istiyor-yalani-356963 



0
5

1

0
5

0

Reyting sonuçlarının reklam pastasını direkt olarak 

etkilediğini ve sektörde ölçümlerin güvenirliği açısından 

hâlen rahatsızlık yaşandığını dile getiriyor.

“Değişikliğe kadar reyting sıralamalarına bile 

girmeyen televizyonlar ve programlar ilk sıralarda 

çıkmaya başladı. Bu televizyon kanallarının yayın 

çizgilerinin mevcut iktidar ile örtüştüğünü 

görebilirsiniz. Bu açıdan bakıldığında, şüphe 

duyulmaması imkânsız. Bir de tersinden bakabiliriz. 

Acaba gerçekten o güne kadar yapılan ölçümler 

manipüle edilmiş olabilir mi? Kısa sürede yaşanan 

büyük değişimin nedeni, izleyicilerin ya da 

okuyucuların tercihlerini bir gecede, üstelik 

birbirlerinden habersiz aynı anda değiştirmesi 

olamayacağına göre bu durum, ölçümlerin yüzde yüz 

gerçeği yansıtmadığının göstergesidir. Reyting 

ölçümleri konusunda sektörde bir rahatsızlık 

olduğunu söyleyebilirim. Zira reklam verenler 

bu sonuçlara göre reklam pastasını dağıtıyor. 

Siz ne kadar iyi olduğunuzu düşünürseniz 

düşünün hak ettiğinizi değil, ölçüm sonuçlarının 

verdiği kadarını alıyorsunuz. Ne kadar yüksek 

reytinginiz varsa o kadar iyi reklamınız olur. 

Reklam verenler için izlenme oranının yüksek 

olması demek, o kuşakta ya da televizyonda 

yayınlanacak ürünlerinin daha fazla kişiye 

ulaşabileceği anlamına gelir. Dolayısıyla ölçüm 

şirketleri ekonomik açıdan çok büyük bir pazarın 

belirleyicisi.”

Habertürk TV yetkilisi, reyting ölçümlerine göre 

dağılım gösteren reklam pastasının büyük medya 

gruplarına ait olanlar da dahil bütün televizyon 

kanalları için hayati öneme sahip olduğunu ancak bu 

durumun küçük televizyon kanalları için neredeyse 

ayakta kalmanın en önemli şartı olduğunu vurguluyor. 

TİAK’ın 2011 yılının Ocak ayında düzenlenen ilk 

toplantısında kurumun başında bulunan Televizyon 

Yayıncıları Derneği Başkanı Hidayet Karaca, amaçlarının 

reyting ölçüm sistemini sağlıklı bir yapıya kavuşturmak 

olduğunu ifade ederek, “Bu yapı yayıncıları reklam vereni, 

reklamcıyı ilgilendiren her konudaki soruları ortadan 

kaldıracaktır” demişti.30 Bu açıklamasından bir süre sonra 

aralarında Karaca’nın olduğu bir grup yönetici, emniyete 

giderek reyting ölçümlerine hile karıştığı iddiasıyla  

ifade vermişti.31 Reklamverenler Derneği’nden Asaf Ardak,  

TİAK seçimlerinde veto hakkının kullanılmadığına dair  

not düşüyor:

“TİAK A.Ş.’nin ilk başkanı Hidayet Karaca oldu. Hapis 

cezası almasıyla başkanlığı sonlandı. Ardından, 

Katarlılar satın aldıktan sonra Digitürk’ün başına 

geçen Turkuvaz Grubu’ndan Ümit Önal başkan oldu. Bu 

görev karmaşası sırasında TRT Genel Müdür Yardımcısı 

İbrahim Eren yönetim kurulu başkanlığına seçildi. 

Algı açısından başkanın TRT’den olması hoş bir şey 

değil. Bütün bu seçimlerde ne reklamcılar ne de reklam 

verenler veto hakkını kullandı.”32

Habertürk TV’de çalışan üst düzey bir isim, ölçüm sisteminin 

yenilenmesinden sonra reytinglerin nasıl değiştiğini 

anlatırken, sisteme duyulan güvensizliğe de değiniyor. 

30 http://www.haberturk.com/medya/haber/595058-tiak-baskanligina-hidayet-karaca-

secildi 

31 TİAK Yönetim Kurulu Başkanı Hidayet Karaca, TİAK Genel Müdürü Dursun 

Güleryüz ve TNS Genel Müdür Yardımcısı Gülen Atakbek Guigaz, Nisan 2012’de 

reyting soruşturması kapsamında ifade verdi. Soruşturma, TNS firmasının 

denetçi olan üniversitedeki görevlilere ve deneklere baskı kurulduğu iddiası 

ve denetçi üniversitenin denetçilikten çekilmesi üzerine hazırlanan rapor 

sonucu başlatılmıştı. http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/diger/338512/Reyting_

operasyonunda_2._dalga.html

32 İbrahim Eren bu görevi hâlen sürdürmektedir. http://www.tiak.com.tr/yonetim.htm 



0
5

3

0
5

2

toplamda ne kadar medya değerine ulaşmak isteyeceği 

ve bu hedefe ulaşmak için hangi mecrayı ne kadar 

kullanacağı konularının oldukça önemli olmasına 

bağlıyor. Sürecin nasıl işlediğini teknik noktaları 

ön plana çıkararak şöyle anlatıyor:

“Öncelikle, reklam veren firmalar kampanya veya 

yıl bazındaki planlarında, plan başlamadan önce 

ulaşmak istedikleri reyting, erişim, frekans vb. 

medya değişkenlerinin hedeflerini belirleyerek, 

bu hedefe ulaşmada kullanacakları mecraları, 

daha önceki performans durumuna göre dağıtır. 

Dağıtılan ve planlanan kampanyalar, kullanılacak 

mecralara, yine reyting baz alınarak karşılıklı 

konuşulan fiyatlandırma üzerinden (cost per 

rating point) iletilir. Yayınlanan ve gerçekleşen 

plan/kampanyalar, dönem sonrasında realize olmuş 

reyting verileriyle eşleştirilerek mutabakat 

süreci tamamlanır.”

Tüm gün reyting sıralaması (Eylül 2016)33

Fox %8,13

Show TV %7,5

ATV %7,17

Kanal D %6,53

Kanal 7 %6,30

TRT Çocuk %3,52

TV 8 %3,50

TRT1 %2,80

TRT Haber %1,81

Disney Channel %1,69

33 http://www.connectedvivaki.com/eylul-2016-tv-verileri/ 

Reklamda yaşanan sıkıntıların söz konusu küçük 

televizyonların sektöre veda etmesine kadar 

gidebileceğini özellikle belirtiyor: 

“Büyük medya grupları açısından baktığımızda, 

sahiplerinin iş adamları olması, çalışanlarının 

ve buna bağlı olarak masraflarının fazla olması, 

özellikle habercilik anlamında bağımsız olabilmesi 

için ekonomik olarak güçlü olması gerekmektedir. 

Bu da reklam payının yüksek olması ile doğru 

orantılıdır. Nispeten daha küçük kuruluşlar için 

ise hayatta kalabilmenin tek koşuludur. Zira bu 

tip kurumlarda uzun süre, gönüllü olarak çalışan 

gazeteciler olsa da bir süre sonra yaşadıkları maddi 

sıkıntılar işlerin yürütülemez boyuta gelmesine 

sebep olmaktadır. Bu durum da o medya kuruluşlarının 

kapanması demek.”  

Star TV ile NTV’nin sahibi olan Doğuş Grubu’na, reyting 

ölçümleri konusunda sistemde bir rahatsızlık olup 

olmadığını, bugün yapılan ölçümlerin tarafsızlığı 

hakkında ne düşündüklerini, belli dönemlerde siyasi 

nedenlerle Doğuş Yayın Grubu’na reklam vermekten 

vazgeçen şirket bulunup bulunmadığını ve reyting 

sonuçlarının reklam veren için ne ölçüde belirleyici 

olduğunu sordum. Sorduğum sorulara ilk üçü “kurumsal 

teknik bilgi dışında kişisel yoruma girdiği” için cevap 

alamadım. 

Reklam veren için reyting sonuçlarının ne ölçüde 

belirleyici olduğu sorusuna ise Star TV Reklam Grup 

Başkanı Erdem Erzincan’dan e-posta yoluyla yanıt 

alabildim. Erzincan, TİAK tarafından günlük olarak 

raporlanan program ve kanal performans değerlerine 

ait verilerin reklam verenlerin kampanyalarında 

birçok açıdan belirleyici olduğunu ifade ediyor. 

Erzincan, bu belirleyiciliğin de reklam verenin 



0
5

5

0
5

4

En çok reklam alan ilk 10 mecra (Ocak-Haziran 2016)34

Show TV %2,90

ATV %2,86

Star %2,83

Fox %2,72

Kanal D %2,60

Kanal 7 %2,40

TV 8 %2,39

Euro D %1,87

Cartoon Network %1,62

Planet Çocuk %1,48

“Reklamlar olumsuz etkilendi”

CNN Türk Haber Merkezi’nde çalışan bir editör, reklamların 

7 Haziran’a giden süreçte yaptıkları yayınlar nedeniyle 

olumsuz etkilendiğini, reklam veren devlet kurumlarının 

teker teker kanaldan çekildiğini anlatıyor. Reklam 

vermeyi sürdürenlerin ise “suya sabuna dokunmayanlar” 

(uluslararası firmalar) ve “kimseden korkmayanlar” 

(küçük firmalar) diye tanımlanabilecek firmalar olduğunu 

söylüyor.

CNN Türk editörüne, 7 Haziran öncesinde AKP’nin eleştirdiği 

yayınlar sırasında reytinglerin nasıl etkilendiğini 

soruyorum. HDP’lilerin davet edildiği programlarda 

reytinglerde ciddi bir artış olduğunu anlatan editör, bu 

artışı da NTV ve Habertürk’ün kimliksiz yayınlar yapmasına 

bağlıyor. CNN Türk’ün ekranlara birkaç muhalif çıkarmasının 

bile fark ettirdiği görüşünde:

34 Bir kurumsal kaynaktan alınmıştır.

Prof. Dr. Aslı Tunç, Türkiye’de şeffaflık sorunu olması 

nedeniyle tirajlar gibi gerçek reyting verilerine 

erişmenin de çok zor olduğunu ifade ediyor. Reyting 

ölçümlerinin titizlikle yapılması gerektiğini 

vurgulayan Tunç, Türkiye’deki verilerin güven 

vermediğini düşünüyor:

“Örneğin ABD’de reyting ölçümleri inanılmaz 

duyarlılıkla yapılır çünkü müthiş paralar döner. 

Türkiye’de reklam pastası küçük belki ama yine de 

rekabet var orada. En ufak bir şeyle oynadığınız zaman 

bütün dengeler değişiyor.”

İkinci lige düşürülmüş gibi…

4 Ekim 2016 tarihinde kapısına mühür vurulan İMC TV’den 

Şaban Gezer, kanalın TÜRKSAT’tan çıkarılmasını izleyen 

günlerde sorularımızı yanıtlamıştı. Gezer Turkcell, 

Vodafone, Arçelik gibi şirketlerin bir dönem reklam için 

kendileriyle görüştüklerini ancak Türksat’ın kanal ile 

sözleşmesini feshetmesinden sonra randevu alamadıklarını 

söyledi. D-Smart ve Turkcell TV’nin de sözleşmelerini iptal 

ettiğini dile getiren Gezer, reklam verenlerin İMC TV ile 

reklam anlaşmalarını teker teker iptal etmeye başlamaları 

vesilesiyle de sıkıntı yaşamaya devam ettiklerini aktardı:

“Sözleşmelerin iptali, hem çalışanlarımızın 

motivasyonunu hem de reklam almayı çok olumsuz 

etkiledi. Bizim iyi bir yayıncılık faaliyeti 

sürdürebilmemiz için reklam almamız gerekiyor. 

Reytinglerin düşmesinden sonra reklam gelirlerimizde 

çok ciddi eksilmeler oldu. Reklam vermek isteyen 

firmalar da vermekten vazgeçti. Birinci ligde olan bir 

takımın haksız ve hukuksuz bir şekilde ikinci lige 

düşürülmesi gibi bir durum yaşandı.”



0
5

7

0
5

6

zaman da ikinci ihtimal devreye giriyor. Demek ki 

cumhurbaşkanı bile havuz medyasına güvenmiyor, 

seyredildiğini düşünmüyor. Bu bence havuz medyasının 

yaratıcıları için bile üzerinde düşünülmesi gereken 

bir olay…”

Net medya yatırımı (Ocak-Haziran 2016)35

TV 8 290,000,000 TL

ATV 285,000,000 TL

Kanal D 256,000,000 TL

Star 240,000,000 TL

Fox 208,000,000 TL

Show TV 155,000,000 TL

TRT 1 116,000,000 TL

Digitürk  76,000,000 TL

Kanal 7   50,000,000 TL

CNN Türk   34,000,000 TL

35 Bir kurumsal kaynaktan alınmıştır.

“Reklamlar zaman içerisinde olumsuz etkilendi 

tabii… Örneğin, A Haber’in bir kimliği var: İktidar 

yanlısı. NTV ve Habertürk’te bu da yoktu ve uzun 

görülebilecek meseleleri teğet geçiyorlardı.  

CNN Türk o dönem saldırgan olmayan bir muhalefet 

yaptı. O dönem yapılan yayın 10 sene önce yapılsa 

yandaşın önde gideni denirdi ama diğerleri  

o kadar pasifti ki CNN Türk agresif göründü. 

Hâliyle muhalefetin izleyeceği bir kanal oldu. 

Halk TV de fazla borazan bir halde olduğu için 

CNN Türk tek tercih kaldı. Özetle olay, iktidar 

karşıtlığından çok, ekranda olmayanların ekrana 

çıkması diyorum. Gezi döneminde penguenlikle 

başlayan süreç, meydanda kimse kalmayınca 

muhalifliğe dönüşmüştü. Aşırı verilmiyordu hiçbir 

şey ama olanı biteni başka kimse görmeyince 

bir tercih oldu kanal. 15 Temmuz sonrasında ise 

bambaşka bir durum oldu. Meydan o kadar boş ki, 

azıcık farklı bi şeye cesaret etsen insanlar açıp 

bakıyor. Yoksa ortada yapılan bir şey yok…”   

Güventürk Görgülü, 15 Temmuz darbe girişimi gecesi 

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın “havuz medyası” 

yerine CNN Türk ekranlarına çıkmasını, hükümet yanlısı 

televizyon kanallarının güvenirlik ve izlenirliği 

üzerinden değerlendiriyor. Görgülü’nün değerlendirmesi 

hiç şüphesiz reklam verenleri de yakından 

ilgilendiriyor:

“Birinci ihtimalde darbe söylentileri üzerine 

Doğan grubundan bir gazetecinin cumhurbaşkanına 

ulaştığını kabul edelim. Bu durumda “havuz 

medyası”nda böyle bir gazetecilik refleksini 

gösterecek kimsenin bulunmadığı ya da kalmadığı 

ihtimali aklımıza geliyor ki maalesef büyük 

ölçüde doğru. Yok öyle olmadı, cumhurbaşkanı 

açıklama yapmak için Doğan Grubu’nu aradı ise o 



0
5

9

0
5

8

Öğrenciler kâğıt okumuyor diyebiliriz. Artık aidiyet 

de kalmadı. Eskiden bir gazeteye aidiyet vardı. Genç 

kuşağın kâğıda dokunma nostaljisi kalmadı.”

Medya planlama ajansı yetkilileri, yazılı basının sürekli 

kan kaybettiğine, internet mecrasının ise yükseldiğine 

dikkati çekiyor. İnternetin reklam pastasındaki payının 

daha da artacağını düşünen yetkililer, internetteki 

verilerin daha kolay takip edilebilir olmasının önemli bir 

avantaj olduğunu düşünüyor:

“Televizyon mecrası örneğin yüzde 2 küçülüyorken basın 

mecrası yüzde 5 küçülüyor. İnternetin ölçülebilirliği 

çok daha güvenli, veri var. Hangi başlığa kaç kişi 

tıkladı? O başlıkta ne kadar kaldı? Bunları ölçmek çok 

daha kolay. Dolayısıyla aldıkları geri dönüş internet 

için daha belli. Dijitalin payı her zaman ileriye 

doğru gidecektir.”

Teknoloji editörü Melih Bayram Dede, internette haber 

sitelerinin trafik verilerinde tirajlarda olduğu gibi 

hileler yaşanıp yaşanmadığı konusunda, söz konusu verilerin 

manipüle edilmeye oldukça müsait olduğunu düşünüyor. Google 

Analytics servisinin, ücretsiz olması nedeniyle internet 

yayıncılarının trafik bilgisi için en çok başvurduğu araç 

olduğunu ifade ediyor. Google’ın yanı sıra dikkate alınan 

diğer servisleri de şöyle anlatıyor:

“Kesin bir fikir vermese de Alexa da dikkate 

alınan bir diğer kaynak. Bu güvensizliği gidermek 

için Türkiye’de reklam verenler ile medya, bir 

süredir IAB Türkiye kanalıyla internet ölçümleme 

araştırması yaptırıyor. Ancak bu araştırma internet 

yayıncılarından IAB’ye yüklü bir aidatı ve ölçümleme 

araştırması ücreti ödeyebilenler dahil edildiği 

için, sadece kendi üyesi yayınları ölçümlediği için, 

kapsayıcı bir araştırma olarak kabul edilemez. IAB, 

İnternet

TÜİK verilerine göre, internet kullanıcılarının yüzde 70’i, 

haber, gazete ya da dergi okuma amacıyla sanal mecrayı 

kullanıyor.36 Reklam yatırımlarına bakıldığında ise, 

Türkiye’nin, 2014 yılında dijital reklam yatırımlarında 

Slovenya, İrlanda ve Beyaz Rusya’nın ardından yüzde 20,8 ile 

Avrupa’da en hızlı büyüyen 4. ülke olduğu görülüyor.37 2015 

yılı verilerine göre ise dijital reklam yatırımları, 2014 

yılına oranla yüzde 18,8 oranında artarak 1.673,2 milyon 

TL’ye ulaştı.38 

Global Web Index araştırmasına göre, internette reklam 

bloklayanların çoğu genç ve bu genç grubun yüzde 60’ı 

16-34 yaş arasında seyrediyor. Araştırma, reklamlara 

tıklayanların çoğunluğun 34 yaş ve üzerinde olduğunu 

ortaya koyuyor.39 Tıpkı tirajlar ve reytingler gibi, 

internette reklam dağılımı da tık sayılarına göre 

şekilleniyor. 

Prof. Dr. Aslı Tunç, Türkiye gibi genç nüfusun yoğunlukta 

bulunduğu bir ülkede yeni neslin gündemi takip etmek için 

interneti ve bilhassa sosyal medyayı kullandığına vurgu 

yapıyor. İnternet mecrasının her geçen yıl daha da ön plana 

çıktığını kendi deneyimlerinden şöyle aktarıyor: 

“İnternet bütün dengeyi bozdu. Ben artık mesela gazete 

almıyorum. Benim öğrencilerim de almıyor. Sosyal medya 

dersi veriyorum, ilk derste öğrencilere ‘Haberleri 

hangi mecradan alıyorsunuz’ soruyorum. 10 sene evvel 

epey el kaldırılırdı. Her yıl değişti. Şimdi tek tük… 

36 http://www.tuik.gov.tr/basinOdasi/haberler/2016_83_20160720.pdf 

37 http://www.iabturkiye.org/icerik/avrupa-2014-dijital-reklam-yatirimlari 

38 http://www.iabturkiye.org/sites/default/files/adex.tr_.2015.bulten.pdf 

39 http://www.connectedvivaki.com/turkiyede-reklamlara-tiklayanlar-ve-

reklamlari-engelleyenler/ 



0
6

1

0
6

0

kendisine trafik sağlamakta. Medya satın alma ajansları, 

temsil ettikleri markaların reklamlarını, markaların 

maksimum fayda sağlayacağı şekilde medyaya dağıtmak 

yerine, daha fazla kazanmak için -kendi kendisine reklam 

verebilmek için- haber siteleri bile kuruyor.”

“İnternetin iktisadını bilen yok”

Ana akım medyada dijital yayınlar bölümünde yönetici 

olarak görev almış bir isim, dijital mecralardaki reklam 

anlayışının değişmesi gerektiğini savunarak, doğru içeriğin 

doğru kitleyle buluşması gerektiğini ifade ediyor. Yazılı 

basın ile dijital mecra arasındaki en büyük farklardan 

birini, reklam açısından sanal dünyanın daha geniş bir 

yelpazeye sahip olması olarak açıklıyor. Gazete almak 

için belirli bir bilinç ve kararlılık gerektiğini ancak 

bu durumun internetteki haber siteleri için geçerli 

olmadığını, dolayısıyla normalde okuru olmamasına rağmen 

sitelerin okuyucu çekebildiğini özellikle vurguluyor:

“İnternete giren her iki insandan biri Hürriyet’e 

giriyor. Bu, kâğıdın sahip olduğu erişimin 5 katı 

demek. Sayfa görüntüleme bazlı reklam devam ettiği 

sürece daha çok kopyala yapıştır oluyor. Okurun haberle 

kurduğu bağ önemli. Okurun en çok hangi haberde 

kaldığını görebiliyoruz artık. Kaçıncı saniyede 

çıktığını görüyoruz. Türkiye’de bunun iktisadını bilen 

yok. Reha Muhtar haberciliği neden vardı? ‘Ekranda 

tutayım, reyting olsun. Daha çok reklam alırım.’ Şimdi 

internette 90’lardaki Reha Muhtar sürecini yaşıyoruz.”

	

Ana akımın eski yöneticisi, sanal mecralarda kâğıda kıyasla 

“daha demokratik bir süreç” işlediğinden bahsediyor. 

Kâğıtta reklam verenin bulunduğu mecrayı seçme gibi bir 

lüksü olduğunu, dijitalde böyle bir durum olmadığını 

ancak reklamların sayfa görüntüleme üzerinden ilerlemesi 

nedeniyle daha âdil olunabildiğini söylüyor: 

kendisine üye olan medya kurumlarının sitelerine bir 

kod yerleştirerek, ziyaretçi eğilimini ölçümlüyor. 

Bildiğim kadarıyla, bu sitelerin ziyaretçilerinin ne 

kadarının gerçek olduğu konusunda bir veri üretmiyor.”

Dede, Türkiye’de reklam verenlerin haber sitelerine ait 

ziyaretçi sayılarını ne ölçüde dikkate aldığı konusunda 

ise rakamların her zaman tek belirleyici olmayabileceği 

kanaatinde. Genelleme yapmanın doğru olmayacağını, usulüne 

uygun hareket edenlerin de elbette bulunduğunu özellikle 

vurgulasa da kişisel ilişkilerin iş alanındaki etkisine 

dikkat çekiyor:

“Türkiye gibi, her şeyin ilişkiler üzerine yürüdüğü 

bir ülkede her zaman tam da böyle işlemiyor. Belki 

tıklanma ve ilişkiler dengesinin ortalaması alınıyor 

diyebiliriz. Reklam dağıtımında objektif kriterler 

kullanan markalar ise ulaşmak istedikleri hedef 

kitleye göre planlama yapar”

Melih Bayram Dede’ye göre, Türkiye’de internet 

yayıncılığının gelişmemesinin en önemli nedenlerinden 

biri “reklam veren-yayıncı-medya planlama ajansı” üçgeni. 

Türkiye’de özellikle büyük markaların reklam bütçelerinin 

medya planlama ajansları tarafından yönetildiğini 

söyleyen Melih Bayram Dede, markaların görevlendirdikleri 

yetkililerin medya planlama ajanslarıyla kurdukları ilişki 

kapsamında neler yaşandığının her zaman çok da farkında 

olamayabildiğini anlatıyor. Trafik verilerinde yapılan 

hilelerin ya da sosyal medyada takipçi satın almaların iyi 

araştırıldığı zaman tespit edilebildiğini dile getiriyor:

“Örneğin 100 TL’ye reklam alıp, bunun 20 TL’siyle de 

Çin’den trafik satın alıp o reklamın gösterimini 

hatta tıklanmasını sağlayanların olduğu bir sektörden 

bahsediyoruz. Bunu biraz daha düzgün yapayım diyen de, 

Çin’den trafik satın almak yerine Google’a reklamı vererek 



0
6

3

0
6

2

Facebook’ta 10 milyona yakın beğeniye sahip olan Yeni Şafak’ın 

takipçi sayısını artırmak için Facebook’ta başka sayfaları 

satın alarak bünyesine kattığı böylece ortaya çıktı.41

	

Uzunoğlu, şirket sahiplerinin takipçi sayısını artırma 

pazarına kanabildiğini belirtiyor. Türkiye’de hâlen 

internete reklam vermenin profesyonel bir iş olmadığını 

dile getiriyor. Yayın gruplarının gazetelerine ilan veren 

şirketlere, “İnternet reklamında indirim kazandınız” gibi 

ifadelerde bulunabildiğine dikkati çekiyor. Uzunoğlu, gazete 

okurlarında düşüş olduğunu ancak katlanarak büyümesine 

rağmen internette hâlen büyük bir reklam pazarı oluşmadığı 

için yayın gruplarının gazete mecralarını ellerinde tutmak 

durumunda olduklarını ifade ediyor. Tirajı 150 bin ve 

üzerindeki gazetelerin güçlerini basılı yayından aldığını 

ancak bu finansal ve politik gücün internet trafiği de 

yarattığını aktarıyor: 

“Rıza üretimi için okurun haber mecrasında zaman 

geçirmesi gerekiyor. Gazete bu anlamda çok daha 

etkili. 50 bin satan bir gazete, 100 bin tıklanan bir 

internet portalından daha etkili. Her gün aynı insan 

kitlesi üzerinde ideolojik etki yaratıyor. Ana sayfa 

hitleri azaldı. Okuruyla internetten sadık bir ilişki 

kuramıyor. ‘Aman gazeteyi kapatmayalım, internette ne 

olacağı belli olmaz’ diye düşünüyorlar. Gerçekten ne 

olacağı belli olmaz. Bugün Hürriyet’in basılı olmasa 

yaşayacağını nasıl garanti edersin?  

Ben garanti edemem.” 

41 http://www.diken.com.tr/yeni-safaka-facebook-sansurunun-altindan-usulsuz-

sayfa-satin-alma-cinligi-cikti/  

“Kâğıdın Türkiye’deki erişimi, bir nüsha çarpı 4’tür.  

Bu rakam dijitalde ise yaklaşık 3 katı… Kağıtta reklam 

verenin kızıp da reklam vermediği çok oluyor. Örneğin, 

bir kamyonun takla atmış fotoğrafını kullandığın 

zaman o şirket o gün ilanlarını geri çeker. Anlık 

kararları etkileyebiliyor. Kâğıttaki yüzde 1’lik düşüş, 

dijitaldeki yüzde 10’luk artıştan çok daha değerli 

hala çünkü kağıdın reklamı çok pahalı ve kıymetli 

hala. Dijitaldeki birim fiyatlar düşük hala.”

Kapı önüne bırakılan gazete gibi…

Kadir Has Üniversitesi’nden Sarphan Uzunoğlu, T24, Diken 

gibi etki alanları olan haber sitelerinin oturmuş bir 

modele sahip olmadığı, buna bağlı olarak da yeterince özgün 

içerik üretemedikleri kanaatinde. Ana akım medyanın haber 

sitelerine ait “klik pazarının” gazete tirajı sıralaması 

ile örtüştüğünü belirten Uzunoğlu, internet mecrasındaki 

rekabete dair ise şunları söylüyor:

“Gelişmekte olan ülkelerde klik satan bazı servisler 

var. Reklam şirketleri tarafından algılanamayacak şekilde 

içerikleri klikleyen bazı programlar satın alıyorlar. 

‘Bana 50 bin klik sat’ diyor. Kapının önüne bırakılan 

gazete gibi… Paket şeklinde bir sitenin tıklandığını 

düşün. Her gün ana sayfama şu kadar tık istiyorum.  

Bu hedefe göre şirketle anlaşma yapıyorum. Uzak Asya’da 

oluyor bunlar genelde. ‘Klik marketing’, takipçi satın 

almak gibi. Çok düşük paralara oluyor bunlar.”

Yeni Şafak gazetesi, Mart 2016’da Facebook sayfalarının gerekçe 

göstermeksizin kapatıldığını öne sürdü. Bu durumu “görülmemiş 

bir sansür” olarak niteleyen gazetenin takipçi sayısını 

artırmak için birçok siteyi satın aldığı ortaya çıktı.40  

40 http://www.diken.com.tr/yeni-safaka-facebook-sansurunun-altindan-usulsuz-

sayfa-satin-alma-cinligi-cikti/



0
6

5

0
6

4

ve bilinirlik oturmaya başladıkça reklamın da gelmeye 

başladığını dile getiren Güven, bir süre sonra kendilerinin 

de reklam almak için çaba göstermeye başladıklarını 

anlatıyor. Sitenin bütün gelirlerini karşılayacak şekilde 

olmasa da reklam potansiyellerinin bulunduğunu belirten 

Erdal Güven, şunları aktarıyor:

“Trajik bir gündem varsa reklam veren ortalıkta 

görünmek istemiyor. O zaman reklamların kesildiği 

oluyor. Düğün dernek nasıl iptal ediliyorsa reklam 

veren de aynı reflekse davranıyor. Reklam verenin 

kriterini bilmem ama biz insanların gözünde ‘Diken 

yazdıysa doğrudur’u oturtmaya çalışıyoruz. Bütün 

derdimiz o. ‘Haberleri geç ama doğru girelim’ 

mantığıyla hareket ediyoruz. Reklam verenin saikleri 

en çok tıklanan mecralarda görünmekse onların 

bileceği iş. Her ne kadar hiçbir partiye, gruba 

konumlandırmadıysak da yaptığımız gazetecilik muhalif 

görünebilir. Bundan da gocunmuyoruz. Böyle bir mecrada 

görünmek istemeyen şirketler olabilir ama net olarak 

siyasi açıdan reklam vermiyoruz diyen olmadı.”

Medya gruplarının daha uzun süreli ve garantili reklam 

anlaşmaları yapabildiğini hatırlatan Güven, internetin bu 

anlamda elinin zayıf olduğunu vurguluyor. Özellikle haber 

sitelerinin reklam alabilmek için uğraşması gerektiğini 

söyleyen Güven, Diken gibi mecraların bu uğraş sırasında 

da “dengeyi iyi tutturması” gerektiğinin altını çiziyor. 

Erdal Güven, reklama bağımlı mali yapıların çok sağlıklı 

olmadığını düşünüyor. Bunu yalnızca şirketlerin siyasi 

tercihlerine değil, aynı zamanda pamuk ipliğine bağlı 

ekonomik şartlara da bağlıyor:

“Kriz ortamında biliyoruz ki önce PR ve reklam 

bütçeleri kesilir. Sağlıklı olan bir gazetenin tirajı 

ile asıl gelirin oluşturulması… Bizim için de böyle 

bir modele geçilmesi gerekiyor.”

En fazla trafiğe sahip haber siteleri (Eylül 2016)42

milliyet.com.tr 823.643.513

hurriyet.com.tr 548.601.616

mynet.com 309.949.501

haberturk.com 293.710.044

sabah.com.tr 247.891.107

sozcu.com 242.840.800

haber7.com 231.234.455

gazetevatan.com 219.618.802

ntv.com.tr 94.350979

haberler.com 88.923.759

Dijital veri doğrulama alanında çalışmalarıyla bilinen 

gazeteci Mehmet Atakan Foça, haberlerin güvenirliğinin 

reklam verenler için önemli olduğu kanaatinde değil. Foça, 

reklam verenler için itibardan çok tık sayısının önemli 

olduğunu söylüyor:

“Basılı mecralarda itibarın biraz daha önemli olduğu 

düşünülebilir. Ancak reklam verenler de şunu çok iyi 

biliyor ki, herkes kendi yanlışına inanma eğiliminde. 

Bu yüzden mecranın güvenilir haber yapmasının 

kâr beklentisinde önemli bir yere sahip olduğunu 

düşünmüyorum.”

“Düğün dernek gibi reklam iptal ediliyor”

diken.com.tr’nin genel yayın yönetmeni Erdal Güven, yaklaşık 

bir yıl hem sitenin içeriğinin öne çıkması hem de markanın 

oturması için reklam almadıklarını söylüyor. Okunurluk 

42 http://www.connectedvivaki.com/hangi-site-ne-kadar-tiklaniyor-agustos-2016-

gemius-verileri/ 



0
6

7

0
6

6

kanaatinde. Öte yandan, reklam verenin, gerçek trafik 

sayıları ile gerçek olmayan ve “tık avcılığı” ile elde 

edilen sözde başarı arasındaki farkı ayırt edebildiğini 

ekliyor. Dr. Öcal, internetteki bağımsız haber sitelerinin 

bir “ekonomik model” oturtabilmesi açısından umutsuz değil:

“Eğer Huffington Post kendisini ayakta tutacak bir iş 

modeli kurdu ve uygulayabildi ise bunu başkaları da 

yapabilir. Sahte rakamlara başvurmayan, ‘tık avcılığı’ 

yapmayan ve yine de ciddi sayıda içerik üreticisine 

istihdam sağlayabilen birçok kurum zaten doğmuş 

bulunuyor.”

T24 Yazı İşleri Müdürü İnan Ketenciler ise açıklanan 

trafik verilerine kuşkuyla yaklaştıklarını dile getiriyor. 

Sitenin gelir kaynaklarının “premium reklamlar” ile “Google 

reklamlar” olarak ikiye ayrıldığını söylüyor. Google 

reklamlarının ana gelir kaynaklarını oluşturduğunu ifade 

eden Ketenciler, “premium” diye ifade ettiği yani doğrudan 

reklam veren firmaların son dönemde çekingen bir tavır 

sergilediğinden bahsediyor:

“Daha önce reklam verip de son dönemdeki politik 

gelişmelerden sonra reklam vermeyi bırakanlar oldu. 

‘Okur Fonu’ çağrımızla beklediğimiz sonucu elde ettik 

ancak toplanan 102 bin liranın yaklaşık 35 bin lirası 

devlete vergi olarak gitti. ‘Okur Fonu’ projesiyle 

T24’e video bölümünü ekledik. Okurlarımızdan kampanya 

sürecinde ve sonrasında olumlu tepkiler aldık.”

“İnternette model kurulabilir”

Bahçeşehir Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Medya 

Bölümü öğretim üyesi Dr. Hakkı Öcal’a göre, gazetelerin 

internet siteleri gibi artık internette herhangi bir 

medya kuruluşundan bağımsız olarak faaliyet gösteren haber 

siteleri de tekil ziyaretçi sayısını yüksek göstermek veya 

“hemen çıkma oranı” (bounce rate) verilerini düşük göstermek 

için ellerinden gelen cambazlığı yapıyor. Öcal, hiçbir 

sitenin kendi trafik sayılarına veya SEO (arama motoru 

optimizasyonu) verilerine güvenilemeyeceğini düşünüyor. Bu 

güvenilmezliğin de sayıların manipüle edilebileceğinden 

kaynaklandığını dile getiriyor. Verilerin manipüle edilip 

edilmediği konusunda ise “Bence bu artık şaibeden de öte, 

realite halini aldı” diyor. 

Öcal, her ne kadar gerek yapılan araştırmalar gerekse 

reklam ajanslarında çalışan kişilerle yapılan görüşmelerin 

reklam verenin öncelikle “tık sayısı”na baktığını gösterse 

de, tanıdık-ilişkisi gibi yöntemlerin de etkili olduğu 



© Punto 24, İstanbul, 2016


